Debattartikel om en könsneutral äktenskapslagstiftning

Ett svar på en artikel om det könsneutrala äktenskapet från Kd. Då man tyckte att man behövde svara på deras artikel för att få fler synpunter i media även på det lokala planet.

Majoriteten av Sveriges befolkning är för att alla människor, oavsett sexuell läggning, ska ha samma rättigheter. Det är hög tid för den kristdemokratiska riksdagsledamoten Yvonne Andersson att inse att hennes syn på äktenskapet inte bara är uråldrigt och förlegat utan även ojämlikt och diskriminerande.

I sin debattartikel i Norrköpings tidning argumenterar Yvonne Andersson emot en könsneutral äktenskapslag utifrån "barnens bästa". Vi i Vänsterpartiet kan inte förstå hur kristdemokraterna kan anse att det bästa för ett barn skulle vara att de inte får juridisk rätt till sina båda föräldrar, att deras föräldrar diskrimineras och att deras familjer förnekas och osynliggörs.

Det finns många regnbågsfamiljer i Sverige idag och positivt nog blir det bara fler och fler. Att alla barn bara har två föräldrar som dessutom är en man och en kvinna, det som Yvonne Andersson kallar "en biologisk verklighet", stämmer därmed inte alls överens med den "verkliga verkligheten". Vänsterpartiet tycker att det är viktigt att den svenska lagstiftningen i alla fall stämmer överens med den verklighet som vi lever i.

I ett samhälle som bygger på alla människors lika värde ska det inte förekomma olika lagstiftningar beroende på vem man är. Så länge vi har uppdelningen i partnerskap och äktenskap har vi en diskriminerande lagstiftning. Yvonne Andersson skriver att det inte finns något behov av att ändra äktenskapslagen eftersom skillnaden mellan äktenskapets och partnerskapets rättsliga implikationer i princip är desamma. Vi i Vänsterpartiet undrar då naturligtvis varför vi inte ser till så att det blir precis lika och i samma veva slutar diskriminera människor.

För Vänsterpartiet är det självklart att alla människor har samma värde och ska ha samma rättigheter och skyldigheter i vårt samhälle. Det är därför vi kräver att alla som vill ska få gifta sig på samma premisser och att alla barn ska ha rätt till sina föräldrar oavsett familjekonstruktion.

Jens Larsson och Marianne Berg¨

Klicka på länken nedan och läs debatten som förekommit på nätet  efter artikeln publicerades.