Norrköping ska bli ännu grönare

Kan åtta stjärnor bli tio stjärnor i Norrköping?

Kan åtta stjärnor bli tio stjärnor i Norrköping?

Ja, varför inte? Gröna Bilister har under en följd av år granskat ett stort antal kommuner utifrån deras arbete med att minska bilismens negativa miljöpåverkan. Gröna Bilister är en organisation som har som mål att påverka så att fler bilar använder drivmedel som ger mindre skador på miljön och klimatet än dagens bilar, samt att bilkörning i allmänhet ska minska. Därför har man satt upp ett stort antal punkter utifrån vilka man mäter hur långt kommunerna kommit på den här vägen.

Det intressanta då är att Norrköpings kommun har avancerat ganska snabbt på listan. Man kan totalt få tio stjärnor på den måttstock som Gröna Bilister har. År 2004 hade vi fyra stjärnor, sex stjärnor för tre år sedan och nu hösten 2008 fick vi åtta stjärnor. Det är glädjande att vi förbättrat oss så mycket. Det har varit ett medvetet och idogt arbete.

Nu återstår bara att nå upp till tio stjärnor, vilket inte bör vara speciellt svårt, när man läser de rekommendationer som Norrköping har fått. Dessa kan vi nu också ta åt oss och arbeta efter.

Vad har vi då gjort för att få åtta stjärnor? De fordon som köps in till leasing och till bilpoolen drivs med förnybar energi. Nu är jag osäker på om jag tycker att etanol räknas som förnybar. Men ett är säkert och det är att biogas definitivt räknas till de förnybara bränslena. Och vi har

redan tre biogasmackar i Norrköping. Tyvärr har andelen biogasdrivna bilar (av miljöbilarna) minskat från 29 till 12 procent. De sex förmånsbilar som höga tjänstemän har är etanolbilar (Volvo och Saab), men här säger Gröna Bilister att förekomsten av förmånsbilar drar ner på antalet stjärnor eftersom förmånsbilar anses öka resandet. Det tål att tänka på. Själv trodde jag att förmånsbilar var ett system på väg bort och för länge sedan förpassat till historien.

I Norrköping är vi unika i landet på att upphandla transporttjänster, såsom färdtjänst, skolskjuts, sophämtning med mera, som går på förnybara drivmedel. Vi har också många tankställen med etanol och biogas.

Vad kan vi då göra för att få tio stjärnor vid nästa ranking? De enklaste stegen att ta skulle kunna vara att den kommuninterna bilpoolen omfattar alla förvaltningar och bolag. Kanske att avveckla kommunens förmånsbilar – förmåner bör vara annat än fordon.

Gissa vilken kommun i Sverige som utsetts till den miljöbästa kommunen 2008 av Gröna Bilister? Det är Kristianstads kommun som får ett fint diplom eftersom de har nio stjärnor. Vi är dem i hälarna.