Från Hageby mot en bättre morgondag

Sundins och Kimegas budskap är att de anser sig fått rätt i sin pessimistiska inställning till svenska förorter. De fortsätter med att försöka skrämma folk med beskrivningar av ”krigsliknande scener”, ”ungdomsgäng som drar omkring” och förutsägelser om framtida kravaller. Detta är en oansvarig och sensationslysten hållning.

Att arbetslösheten är ett stort problem i Hageby är jag överens med folkpartiet om. Vi i vänsterpartiet ser dock andra lösningar på problemet. Vi anser att resurserna i samhället måste omfördelas och att den offentliga demokratiska sektorn bör vara drivande när det gäller att skapa arbetstillfällen. Man måste också inse att rasismen i samhället är en grundläggande orsak till den höga arbetslösheten hos invandrargrupper och att den måste bekämpas.

Intressant är att Sundin och Kimega i sin artikel andas uppgivenhet inför arbetslösheten eftersom deras patentlösning med ökad makt för marknaden i och med finanskrisen har misslyckats spektakulärt. I stället föreslår de fler poliser. Här är det tydligt att man försöker plocka politiska poäng på att bekämpa symptomen i stället för den arbetslöshet och fattigdom som är den bakomliggande orsaken till kriminalitet.

Sundin och Kimega hinner också med att anklaga socialdemokraterna nationellt och vänsterkoalitionen lokalt för att inte göra något för integrationen. Jag kan försäkra Norrköpingsborna om att så inte är fallet och att vänsterpartiet arbetar aktivt mot rasism och för en rimligare resursfördelning mellan bostadsområden och mellan människor. Den borgerliga alliansens politik försvårar dock detta genom mer eller mindre tydliga flörtar med främlingsfientlighet och nedskärningar i kommunernas verksamheter.

Den nya borgerliga integrationspolitik som Sundin och Kimega talar om innebär främst ökade klassklyftor, fler poliser och en omänsklig invandrings- och integrationspolitik. Om något skulle öka risken för offentliga protester eller kravaller är det just en sådan politik.

Vänsterpartiet menar att det är dags för en ny politik. Vi vet att det som krävs är en kraftfull generell politik som garanterar rätten till arbete, utbildning och bostad, samt åtgärder för att bekämpa diskriminering och rasism.

Nicklas Lundström (v) Arbetsmarknads och Vuxenutbildningsnämnden.