Sluta sälja vapen till USA

Med anledning av situationen i Colombia diskuteras det just nu i Sverige och EU om man bör skärpa reglerna och kontrollen för vapenexport ”för att vapnen inte ska falla i orätta händer” eller på grund av ”etisk hänsyn”.

Sluta sälja vapen till USA

Med anledning av situationen i Colombia diskuteras det just nu i Sverige och EU om man bör skärpa reglerna och kontrollen för vapenexport "för att vapnen inte ska falla i orätta händer" eller på grund av "etisk hänsyn". Detta är en helt absurd nivå av hyckleri och falskhet. Varenda människa borde veta att det i så fall är USA och det USA-ledda Nato som vi omedelbart borde sluta sälja vapen till. <

Inget annat land i världen kan ens komma i närheten av de miljoner amerikanerna dödat i sina otaliga krig sedan andra världskrigets slut.

Bara krigen i Vietnam och Irak kommer upp i över sex miljoner döda. Till detta kan läggas otaliga interventioner framför allt i Sydamerika och direkt militärt stöd till bland annat Israels krigföring och Iraks angrepp på Iran.

"Problemet" är väl att det huvudsakligen är USA och dess allierade som vi säljer vapen till och att vi därför skulle förlora en stor inkomstkälla. Dessutom håller Sverige under borgerligt styre på att knytas allt närmare USA och Nato säkerhetspolitiskt.