Vänsterpartiet stödjer marschen för tillgänglighet, lördagen den 29 Maj

Vänsterpartiet stödjer kravet att bristande tillgänglighet ska betraktas som diskriminering av personer med funktionsnedsättning.

Marschen för tillgänglighet gör ett viktigt arbete för att uppmärksamma ett samhällsproblem som länge har negligerats.

Den statliga Diskrimineringskommittén föreslog att införa lagstiftning om att bristande tillgänglighet ska definieras som diskriminering. Vänsterpartiet har i en riksdagsmotion ställt sig bakom detta förslag. Vi anser att det är djupt beklagligt att regeringen valt att inte gå fram med ett sådant förslag och menar att de åtgärder regeringen kommer med är alldeles otillräckliga. Det går inte heller att skylla på att frågan inte har utretts tillräckligt, nu handlar det om att visa politisk vilja. Däremot är det viktigt att se till att en ny lag inte tolkas godtyckligt, exempelvis när skälighetsbedömningar ska göras. Därför bör regeringen prioritera att utarbeta förslag om hur underlåtenhet att tillgänglighetsanpassa ska definieras som diskriminering.

Riksdagen har antagit en nationell handlingsplan för handikappolitiken, Från patient till medborgare. Den uttalar att människor med funktionshinder ska kunna vara fullt delaktiga i samhällslivet. Det handlar om lika rättigheter för alla medborgare. Planen är bra, men tyvärr har den inte inneburit de politiska förändringar som är nödvändiga för att målet om att Sverige ska vara tillgängligt för alla ska kunna uppnås till är 2010. Därför anser vänsterpartiet att det utöver lagstiftning krävs resursförstärkningar från staten, vilket vi föreslagit i vår ekonomiska motion till Riksdagen. Bristande tillgänglighet är diskriminering!

Avmarsch i Norrköping kl.13.00, samling 12.30.

Marschen går från Stadsbiblioteket till Hörsalsparken.