Dom rödgröna storsatsar på vården!

Det är med glädje jag läser om den nya Landstingsbudgeten som de rödgröna har presenterat för Östergötland. Den rödgröna budgeten ärr offensiv och satsar på att utveckla och stärka sjukvården i hela Östergötland. Jag kan inte låta bli att tänka att vänsterpartisterna måste ha varit mycket framgångsrika i förhandlingarna. Några av de prioriterade områdena är sjukdomsförebyggande arbete, satsningar mot psykisk ohälsa bland unga, missbruksvård och vården av äldre.

Som vänsterpartist blir jag också extra glad av att höra att vissa avgifter slopas som till exempel den helt orimliga avgiften för ambulanstransport. I högerns Östergötland kostar det att bli sjuk eller råka ut för en olycka. Man kommer också att klara av att finansiera ett pendeltåg till Motala utan att det behöver sparas in på annan trafik. Viktigt för att ytterligare knyta ihop Östergötland. Satsningen på de ungas psykiska ohälsa som ökar i högerns allt mer konkurrensinriktade och framgångsfixerade samhälle är också väldigt välkommen.

Alla dessa satsningar kommer också att innebära nya arbetstillfällen och är den absolut bästa politiken som finns för att motverka den jobbkris vi nu upplever i Sverige. Det är väldigt enkelt egentligen – det bästa sättet att motverka arbetslösheten är att anställa folk. Naturligtvis måste alla dessa satsningar finansieras och de gör vi rödgröna med en skattehöjning på 50 öre. Även med den nödvändiga och välbehövliga höjningen skulle Östergötland fortfarande ha Sveriges fjärde lägsta landstingsskatt. Vård är inte gratis och Östgötarna förtjänar det bästa.

Borgarnas alternativ är fortsatta besparingar, högra krav på en redan överarbetad personal och sänkt kvalitet i vården. Valet är väldigt tydligt.

Nicklas Lundström

Emil Broberg (V)