Festlig kongress i Gävle

Vänsterpartiets kongress i Gävle den 7-9 maj 2010 präglades av fokus på att byta regering, byta politik och att vinna valet.

Från Östergötland deltog Franco Sincic Mjölby, Elisabeth Strömfelt Linköping, Linda Snecker Norrköping, Conny Lindgren Finspång, Kerstin Lundberg Motala, Cecilia Ambjörn Norrköping och Ester Andreasson Linköping.

Deltagare från Östergötland var även Mona Olsson Norrköping (1:a ersättare), Norrköpings kommunalråd Kerstin Hildebrand, Lena Höjdevall Mjölby, Ricardo Olivares ombudsman och valberedningsledamot, Torbjörn Björlund riksdagsledamot, Irja Bergström Norrköping tillsammans med kamrater från PPP, Palestinian Peoples Party.

Kongressen inleddes av Gävles symfoniorkester som bland annat framförde en fantastisk version av Internationalen och Lars Ohly som förklarade mötet för öppnat. Därefter behandlades verksamhetsberättelse från bland annat riksdagsgruppen, Europaparlamentet och partistyrelsen.

Kongressens största punkt var behandling av valplattformen, som bifölls av kongressen med ändringar att sex timmars arbetsdag, ett klimatavsnitt samt kravet att Sverige ska ut ur Afghanistan skrivs med.

Motion skriven av distriktsordföranden Torbjörn Björlund samt LiseLotte Olsson, Nordmaling angående att lagstadga fritidsgårdsverksamhet bifölls av kongressen.

Hälsningsanförande gjordes av Vänsterns studentförbunds ordförande Mikael Pettersson, Ung vänsters ordförande Ida Gabrielsson, internationella hälsningar framfördes av vänsterpartier från bland annat Turkiet, Palestina och El Salvador.

Lars Ohly valdes utan motkandidater till partiordförande. Valda till viktiga poster från Östergötland blev Emil Broberg som valdes till partistyrelseledamot, Linda Snecker till ersättare i partistyrelsen, Ester Andreasson till valberedningen och Per Ström till programkommissionen. Kongressen fick även besök av Mona Sahlin, Maria Wetterstrand och Peter Eriksson.

/ombuden från Östergötland, genom Linda Snecker