Vänsterpartiet gillar gemensam välfärd!

På gårdagens vänstercafé hade vi besök av nätverket för gemensam välfärd. Diskussionen var givande med en hel del intressanta perspektiv. Ämnen som avhandlades var bland annat om hur vi stoppar privatiseringarna och tar tillbaka det som redan sålts ut. annat som kom upp var hur borgarna har tagit makten över språket, individuell lönesättning och hur privatiseringar är ett bakslag för feminismen. Vi i vänstern kan hålla med om allt som gemensam välfärd säger även om vi också tar ställning för högre skatter för dom rika så att vi kan finansiera en bättre välfärd också. Besök gärna Gemensam Välfärds hemsida och kom ihåg att skriva på ”budkavlen för välfärd” som är ett mycket bra och väldigt politiskt dokument.

.

Budkavle för välfärd

Vi som undertecknat ställer följande krav gentemot regering och riksdag, landsting och kommuner i Sverige.

•    Använd våra skattepengar till välfärd – inte till vinster i privata företag!
Avbryt privatiseringen inom välfärdssektorn. Vinstdrift och fri etableringsrätt för vinstdrivande företag bör inte tillåtas inom den skattefinansierade välfärden.

•    Satsa på fler anställda i välfärden!
Anställ fler inom skola, kultur, vård och omsorg. En offensiv framtidsstrategi kräver fler som arbetar inom den gemensamma sektorn.

•    Garantera alla en trygg försörjning!
Inkomstgarantera a-kassan och socialförsäkringarna på hög nivå. Höj försörjningsstödet så att människor garanteras ekonomisk och social trygghet.

•    Genomför offensiva miljöinvesteringar nu – en ny grön giv!
Använd den gemensamma sektorn för att ta ledningen i klimatomställningen. Skapa gröna jobb inom jordbruk, förnybar energi, kollektivtrafik och energihushållning.

•    Behåll våra gemensamma naturtillgångar och infrastruktur i samhällets ägo!
Verksamheten ska styras utifrån miljöhänsyn och människors behov – inte marknadens. Håll ihop järnvägsnätet – ingen ytterligare avreglering av tågtrafiken.

•    Förbättra villkoren i arbetslivet!
Värna och utveckla den svenska arbetsmarknadsmodellen med kollektivavtal och ta strid inom EU för de fackliga rättigheterna. Kontrakt för offentlig upphandling ska garantera löner och andra arbetsvillkor i enlighet med gällande kollektivavtal.

•    Vitalisera och demokratisera den gemensamma välfärden!
Utveckla den gemensamma välfärden genom demokratisering. Öka inflytandet från medborgare, anställda och brukare.

Initiativtagare till budkavlen är LO-distriktet i Stockholms län samt Nätverket för gemensam välfärd