Rödgrönt Jobbutspel

Idag hade vi i den rödgröna koalitionen i Norrköping vårt tredje gemensamma utspel kring jobb och ekonomi. Huvudpunkterna gällde att vi vill göra en storsatsning på utbildning för de nästan 4000 arbetslösa i Norrköping som inte har mer än grundskola. Här behövs ofta praktisk eller teoretisk utbildning för att öka chansen till arbete. Många av dessa måste erbjudas vidareutbildning och också ha råd att leva under utbildningstiden. Vi Rödgröna i Norrköping lovar att erbjuda alla arbetslösa utbildning. Det är ett ambitiöst löfte men med en Rödgrön regering så är det definitivt realistiskt.

Vänsterpartiet lyfte särskilt fram en bortglömd och effektivt åtgärd för att ordna fler jobb. Att anställa folk. Särskilt inom den för oss prioriterade välfärden där det verkligen behövs. en rödgrön regering kommer att satsa 12 miljarder under 2011 och 2012 för att anställa fler inom välfärdsområdet. (V)år representant Ricardo Olivares lyfte också upp den Rödgröna satsningen på ROT-avdrag för att rusta upp våra skolor och hyresbostäder. Tillsammans kan dessa två väldigt konkreta åtgärder betyda 600-700 verkliga jobb i Norrköping.