Östgötapendeln och gemensamt ägande

Som många andra har jag idag läst om problemen med östgötapendeln. Det är en extremt viktig tågförbindelse för Norrköping, Linköping och hela regionen. Att trafikverket nu hotar den är absurt och det är såklart en fråga som måste lyftas på alla politiska nivåer.

Ska man analysera saken mer politiskt så är det stora hotet mot den regionala järnvägen privatiseringar. Om en stor mängd olika företag ska köra samtidigt på vår gemensamma infrastruktur så blir det omöjligt att planera in östgötapendeln på regelbundna tider. Som östgötatrafiken själva skriver: ”Ytterligare tågoperatörer är på väg in i takt med att tågtrafiken avregleras och under 2012 hotar rent kaos att bryta ut.” Vi i vänsterpartiet menar att järnvägen ska ägas och styras gemensamt eftersom att det blir lätt att planera och effektivt. Exemplen på järnvägsprivatiseringar från till exempel England förskräcker där förseningar, inställda tåg och bristande underhåll blev följden.

Vi i vänsterpartiet vill tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet storsatsa på järnvägen. Det är en del av en storskalig klimatomställning samtidigt som det stimulerar ekonomin och bygger ett effektivare och modernare Sverige. En del av det är byggandet av Ostlänken som kommer att påbörjas när vi får en rödgrön regering. Med ostlänken så skulle pendlingen mellan Norrköping och Linköping underlättas oerhört och mängden trafik på spåren minskas rejält. Lars Ohly, Mona Sahlin, Maria Wetterstrand och Peter Eriksson tog ett symboliskt första spadtag för Ostlänken när de besökte Norrköping den 23 augusti.

Att vi i vänsterpartiet dessutom har en tågmästare som partiledare sänker ju inte direkt vår trovärdighet i järnvägsfrågor! =)

Skriv på protestlistan på: https://app.ostgotatrafiken.se/ostgotapendeln_hotad/