Hörsalsparken en grön mötesplats

Hörsalsparken en grön mötesplats i city

Det har skapats en idéskiss över hur Hörsalsparken ska förändras och Vänsterpartiet anser att man inte tar tillräcklig hänsyn till de gröna värdena. I det förslag som finns framme har alltför stora ytor gjorts om till hårdgjorda ytor. Hörsalsparken är den enda gröna ytan på Drottninggatan mellan Saltängsbron och upp till Konstmuseet, därför är den oerhört viktig för alla som rör sig i centrum. Parken är en plats för rekreation, andrum och möten. En grön lunga är viktig eftersom vi inte har något liknande i närheten. Vi vill värna de gröna värdena i innerstan.

Scenen som finns där idag måste vara kvar och gärna göras större. Det är den enda utomhusscen som finns i Norrköping, eftersom scenen i Vasaparken knappast finns kvar och den vid Folkets hus är borta. Scenen utgör en viktig del av det gemensamma rummet. En plats där norrköpingsborna fritt får uttrycka sig i både ord och ton. Vi ser gärna ett ”speakers corner” mitt i Hörsalsparken.

Låt Hörsalsparken vara en park och inget så kallat ”grönt torg”. Vi behöver ha en grön oas mitt i all stenbeläggning. Även det porlande vattnet är viktigt för vårt välbefinnande och därför vill vi rusta upp Tore Strindbergs skulptur ”Fågelbad” som har en bra placering mitt i parkens planteringar.

Utsikten från muren ner mot Gamla Torget är viktig. Vi ser det positivt att man river paviljongen som idag skymmer sikten över staden. Vi vill behålla stenmuren ner mot Gamla Rådstugugatan i befintligt skick med sina perenna planteringar. Enligt idéskissen skall det bli en trappa ner mot Gamla Torget. Den är ett trevligt inslag och underlättar genomfarten, men den får aldrig bli en barriär som hindrar tillgängligheten.

Vi vill se Hörsalsparken som en riktig familjepark där man kan sitta ned för en stunds avkoppling och kanske lyssna på aktörer från scenen.

I dokumentet Översiktsplan 2002 Grönstruktur står att läsa följande: ”Genom att allt fler människor lever i städer minskar kontakten med naturen i vardagslivet. Stadens grönska ökar förståelsen för ekologi och miljöfrågor. För detta är det viktigt att alla de funktioner som inryms i den gröna strukturen skall synas och tydliggöras. För många människor är stadens grönska den enda natur man har kontakt med till vardags, för en del även på semester och helger”.

Därför är det så viktigt att vi i dialog med norrköpingsborna utformar Hörsalsparken till en grön mötesplats.

Mona Olsson, Lars-Göran Ölander, Cecilia Ambjörn (Vänsterpartiet)