Föräldraförsäkring …

Bröstpump – hell yeah!

Lasse Ohly var briljant under SVTs partiledarutfrågning då han förklarade att det inte alls är speciellt svårt att dela föräldraledigheten lika mellan en mamma och en pappa, det är bara att använda bröstpump! Med glimten i ögat och en hel del feminism i tankarna så är det som sagt briljant.

För till skillnad från den konservativa KDhögern så anser jag att det är precis sådana tag som behövs för att vi ska kunna nå ett jämställt samhälle, för det går enbart att nå när även pappor blir föräldrar. Idag är det mamman som blir förälder och pappan blir någon slags bihang som står vid sidan och hejjar på när det passar. Att ta halva ansvaret när det gäller föräldraledighet, obetalt hemmaarbete eller att vabba, då passar det visst väldigt dåligt att vara förälder.

Om kvinnan fortsätter att ta ut hela föräldraledigheten så kommer det ta, precis som TCO har förutspått, 211 år för männen att ta ut samma ledighet som kvinnorna.

Lösningen är, precis som Vänsterpartiet vill, att dela på föräldraförsäkringen rakt av mellan BÅDA  föräldrarna, för annars kommer kvinnan aldrig att komma ikapp varken lönemässigt eller maktmässigt. Det handlar om jämställdhet!

Linda Snecker