Valcafé på Seaside

#

Alla politiska partier i Norrköping var på onsdagen inbjudna till RFSL på valcafé. Vänsterpartiet representerades av Kerstin Hildebrand och Linda Snecker, undertecknad var med och tog bilder.

Vi fick höra lite om arbetet i HBT-jouren, som kommunen sponsrar. Det behövs alltid mer resurser precis som i alla föreningar som i grunden bygger på ett idéellt engagemang. Väldigt många mår väldigt dåligt, HBT-jouren behövs verkligen. Även om dom inte har en uppsjö av samtal så har dom ändå folk som ringer, det borde vara ett tillräckligt tungt vägande själ för att få finnas kvar.

Föreningen önskade sig i första hand mer utbildning bland personal i olika verksamheter, i första hand inom vården, omsorgen och skolan. I alla sammanhang behövs mer kunskap, det går inte att ha det som nu att man hela tiden blir hänvisad till en speciell personal, t.ex. skolsköterskan eller kuratorn, med förevändningen att det är deras fråga och ingen annan vill uttala sig överhuvudtaget. Alla som jobbar inom skolan måste ha ett bra förhållningssätt och en positiv attityd gentemot homosexualitet, och gentemot allt annat som inte ingår i den sedan länge uttalade normen i vårt samhälle.

Församlingen kom fram till att det i grund och botten handlar om attityder och bemötande, det vore en enkel sak att ta till ett annat ordval när man pratar med folk, ett ordval som faktiskt funkar på alla!

Medlemmar i RFSL kan mycket väl tänka sig att delta i utbildningen, samt ge tips och råd. Man ser gärna att kontakter tas så snart som möjligt för att påbörja ett samarbete. Vänsterpartiets representanter var och är väldigt positiva och vill gärna vara med och arbeta för att lösa alla problem och hinder, och jobba för att dom mänskliga rättigheterna skall gälla för alla grupper i samhället.
När vi får frågan vad vi i dom enskilda partierna har för inställning i HBT-frågor kände åtminstone jag mig trygg i att veta att jag tillhör ett mycket vidsynt parti när det gäller det.

Lottie Broman