Läs Lindas blogg!

Linda Snecker är antagligen partiföreningens främsta röst i borgarmedia hör i Norrköping. Läs hennes blogg!

Varför är alla tåg försenade? (Det är Reinfeldts fel!)

Så fort det blir mera än 2,5 cm snö och ett par minusgrader så kraschar hela tågtrafiken i Sverige, det är underligt. Sverige är ju trotts allt ett land som mer eller mindre får snö varje år och alla fall ett par minus grader. Ingen borde bli förvånad och man tycker att tågtrafiken borde kunna stå emot några centimeter snö. Och det är SJ som får stå med hatten i handen och skämmas. Varför är det så?

Trafikverket riktade i november stark kritik mot regeringens förslag till drift och underhåll. Enligt Trafikverket så är det en solklar koppling mellan regeringens beslut att sänka kostnaden för underhåll på spårvägarna med 700 miljoner kronor och försämringar och förseningar för SJ. 700 miljoner kronor i sänkt underhåll av spåren. Sug på den. Inte konstigt att SJ:s tåg inte kommer fram. Och förseningarna drabbar dig och mig, som inte tar bilen till jobbet och skolan utan åker kommunalt, för att kommunala transporter är så mycket bättre än privata.

För att åtgärda en liten del av problemen på spåren så börjar regeringen att trixa med Trafikverkets budget och överför en halv miljard mera till underhåll av spåren. Och det är väll bra, men det är definitivt inte en hållbar lösning i längden.

Det finns flera problem med tågproblemen som sker varje år.

1, Det går inte att på ett enkelt och smidigt sätt ta sig från punkt A till punkt B, vilket i slutändan gör att flera tar sin egen bil.

2, Tilltron till kollektivtrafiken försämras, att åka kollektivt blir inget attraktivt alternativ.

3, Förtroende för SJ försämras, SJ blir inte ett företag som man inte kan lita på och när det inte går att lita på halvstatliga SJ, varför ska man då lita på andra statliga företag? (Apoteket, Systembolaget m.fl)

4, Utförsäljning och konkurrensutsättning blir mera norm än undantag i den gemensamma välfärden.

Sverige har inte en värdig spårtrafik idag, och den kommer definitivt inte bli bättre när spåren inte underhålls vintertid, när bland annat höghastighetsbanan Ostlänken inte byggs och när biljettpriserna för att åka tåg är alldeles för dyra.

Sverige, du och jag, är värda en bra tågtrafik till vettiga priser. Lösningen på detta är inte att dra ned på underhåller, att sluta bygga spårväg och att helt överge kollektivtrafiken, så som Alliansen gång på gång gör.