artikel

Vänsterpartiet vill ha en ny järnvägspolitik

Dagligen hör vi berättelser om tågresenärer som inte kommer fram i tid. Människor får vänta på kyliga stationer och blir försenade till arbete och studier. Vädrets makter kan ingen rå på och till viss del är det omöjligt att förhindra alla förseningar. Men det går faktiskt att förebygga problemen. Vi måste bl a bygga fler järnvägar och i Vänsterpartiets egna infrastrukturplan (2010-2021) finns satsningar på nya spår som uppgår till 15,9 miljarder kr. Regeringens nivå är bara 8,6 miljarder kronor per år.

Dagligen hör vi berättelser om tågresenärer som inte kommer fram i tid. Människor får vänta på kyliga stationer och blir försenade till arbete och studier. Vädrets makter kan ingen rå på och till viss del är det omöjligt att förhindra alla förseningar. Men det går faktiskt att förebygga problemen. Vi måste bl a bygga fler järnvägar och i Vänsterpartiets egna infrastrukturplan (2010-2021) finns satsningar på nya spår som uppgår till 15,9 miljarder kr. Regeringens nivå är bara 8,6 miljarder kronor per år.

Men ett ännu viktigare skäl till kaos och förseningar är bristande underhåll av järnvägen. Banverket (nu Trafikverket) menar att om man vill minska tågförseningarna med 50 % och öka godskapaciteten med 50 % behövs 7,6 miljarder kronor per år till banunderhåll, vilket Vänsterpartiet även föreslagit. Regeringen har dock bara avsatt 5,3 miljarder kr per år under planperioden 2010-2021. Det är på tok för lite!

Trafikverket har i en skrivelse till Näringsdepartementet redogjort för konsekvenserna av regeringens beslut om att sänka anslaget till banunderhåll. Myndigheten menar att regeringens beslut leder till att:

a) punktligheten för tågen sänks från 95 till 87 procent

b) resenärerna drabbas hårt genom större driftstörningar och sänkta hastigheter

c) det finns uppenbara risker att det uppstår liknande situationer som under vinterkaoset i början 2010

d) kombination med regeringens höjda banavgifter och sänkt banunderhåll leder till att mer gods flyttas över till vägtrafik.

I ett läge där vi mer än någonsin behöver öka järnvägssatsningarna för att minska den lokala och globala miljöpåverkan, gör regeringen alltså tvärtom. Vi anser att den nationella miljö- och klimatpolitiken ska skapa förutsättningar för att människor kan färdas med hållbara transporter och att fler företag kan frakta sina varor med en godstrafik som minimerar utsläppen.

/Linda Snecker, Vänsterpartiet partistyrelsen, kommunpolitiker Norrköping

Detta debattinlägg publicerades i NT. Lindas blogg finns också på NT , där går hon bland annat hårt åt den borgerlig-patriarkala Luciatraditionen.

Kopiera länk