RSMH till V-caféet

.

På onsdag den 2:e februari gästas V-caféet av föreningen RSMH-Norrköpng Bläckfisken.

Bläckfisken verkar lokalt och tillhör Riksförbundet Social och Mental Hälsa (RSMH), som är en kamratförening som skall stötta och arbeta aktivt med att öka kunskapen om förbättra attityder gentemot personer med psykisk ohälsa och/eller social utsatthet.

RSMH:s verksamhet utgår från allas lika värde, och verkar för att människor som har psykiska funktionshinder skall kunna utveckla sin förmåga och bli delaktiga i samhällsgemenskapen och därigenom få möjligheter till ett människovärdigt liv. RSMH:s intressepolitiska arbete har under lång tid haft stor betydelse för utformningen av stödet och hjälpen till personer med psykisk funktionsnedsättning.

Bläckfisken arbetar lokalt med att erbjuda gemenskap genom att träffas regelbundet och umgås, ordna aktiviteter och utflykter, anordna studiecirklar och föreläsningar, delta aktivt i evenemang som riktar sig till målgruppen och föra fram krav för och sprida kunskap om personer med olika form av psykisk ohälsa. Den kunskap som finns inom förbundet bland medlemmar och anställda utgår i huvudsak från medlemmars egna erfarenheter, så också i den lokala föreningen som består av ca 30 medlemmar.

De aktiviteter som ingår i den lokala verksamheten ska hjälpa till att bryta den ensamhet och känsla av mindre värdighet som många medlemmar känner, samt medverka till att den sociala återhämtningen kan fortsätta.

RSMH Norrköping Bläckfisken har för närvarande Träffpunkt på mötesplats Asken, på tisdagar och torsdagar, och träffas på måndagar på ABF. Föreningen är relativt nystartad och har inte hunnit växa så pass att det har gått att ordna med egen lokal. ABF har sedan starten varit en bra och stödjande samarbetspartner, arrangemang, träffar, cirklar och möten har kunnat ske med hjälp av ABF.

Bläckfisken är av den bestämda åsikten att attityder, bemötande och fördomar mot människor som har olika psykiska besvär, sjukdomar och skörhet, är det som försvårar allra mest  i rehabiliteringen och i möjligheterna till att kunna leva ett bra liv.

Bläckfiskens hemsida

RSMH förbundets hemsida