Systrar, låt oss fira 8:e mars!

På tisdag är det över hundra år sedan Internationella kvinnodagen instiftades, det är en dag som vi  önskar inte längre behövdes. Man skulle kunna tro att vi i Sverige 2011 lever jämställda liv på lika villkor där det inte är könet som avgör hur man lever sitt liv, vad man tjänar eller vilken sjukvård man får. Tyvärr har vi inte nått dit än. Det finns två huvudområden för oss feminister att koncentrera oss på: De fortfarande tydliga materiella orättvisorna och de strikta könsroller som begränsar oss alla, både som män och kvinnor.

I dagens Sverige råder stor orättvisa och stor skillnad mellan kvinnor och mäns levnadsvillkor. Kvinnors löner är enligt Statistiska Centralbyrån 17 % lägre än männens och denna skillnad har inte förändrats på 20 år! Enligt Socialstyrelsen så söker kvinnor oftare vård men får sämre och billigare behandling än män. Var fjärde ensamstående mamma räknas som fattig enligt Riksdagens utredningstjänst. Var tionde kvinna har blivit utsatt för våld av sin partner och anmälningarna om sexuella övergrepp på kvinnor har ökat på senare år. Papperslösa kvinnor har inte rätt till skyddat boende, skyddad identitet eller sjukvård.

Beroende på vilket kön samhället anser att du tillhör förväntas du vara på ett visst sätt. Mycket av orsakerna till de materiella orättvisorna beror på sega könsroller. Det är tydligt i alltifrån förväntade beteenden till könskodade kläder och sexualitet. Är du kvinna förväntas det att du tar hand om större delen av hushållsarbetet och som man förväntas det att du satsar ditt liv på att klättra karriärmässigt. Könsrollerna tvingar oss att leva inom trånga ramar istället för att befria oss från dessa  och leva friare liv med färre fördomar och begränsningar. Det är fullt möjligt att ifrågasätta och neutralisera könsrollerna, något som också skett i takt med att Sveriges kvinnor kämpade till sig allt större rättigheter under det förra århundradet. Men kampen måste fortsätta och könsrollerna förändras, eller med ett annat ord bli mer queera.

Internationella kvinnodagen måste uppmärksammas, för vi lever fortfarande i ett ojämställt samhälle där du bedöms efter vilket kön du tillhör. Systrar, imorgon är det den Internationella kvinnodagen, låt oss fira den och kämpa för att den inte ska behövas den 8 mars år 2111!

Linda Snecker,vice ordförande V Norrköping

Nicklas Lundström, ordförande V Norrköping