Rapport ifrån distriktsårskonferensen 2011

Årets distriktsårskonferensen hölls på Storgården i Kinda kommun. Det var en idealisk plats för konferens och där naturens skönhet sken ikapp med solen som lyste ner på oss. Trettiotalet deltagare hälsades välkomna av Sara Frank partiföreningens ordförande i Kinda och av Mats Pilhem ledamot i partistyrelsen tillika kommunalråd i Göteborg och f d maskinreparatör.

Mats talade om b l a framtidskommissionens och partistyrelsens arbete att reformera partiet för att nå ut till våra grupper och få partiet att växa. Han lade särkilt fokus på att vi måste lägga fokus att tala med de utsatta grupperna; unga, kvinnor LO- anslutna och inte bara tala om ungdomsarbetslöshet,  feminism och fackliga problem. ”Bilden av Vänsterpartiet måste bli att vi pratar med erfarenhet som de har, som röstar på oss” sa Mats.

Verksamhetsberättelserna från DS och landstingsgruppen godtogs utan större frågor, naturligtvis överskuggade valförlusten berättelserna men man anade hopp då den stora medlemstillströmningen nämndes. Vänsterpartiets grupp i regionförbundet Östsam presenterade sin verksamhetsberättelse där vi b l a hade lagt fram förslag om demokratiskt styrda sociala företag för att få bukt med arbetslösheten och det växande utanförskapet. Riksdagsgruppens verksamhetsberättelse presenterades av riksdagsman tillika DS ordförande Torbjörn Björlund. Han pekade att partiets geografiska spridning har försämrats efter valet och deras rapport är skrivet i månadsform och ska finnas tillgängliga för partimedlemmarna.

Många frågor om Libyen lyftes och Torbjörn sa att riksdagsgruppen är i mot all form av våld från regimen mot civila som från en västlig invasion utan stöd i FN. Revisorerna fann att ekonomin var i ordning och rekommenderade ansvarsfrihet för den avgående styrelsen, vilket den fick.

Det hade kommit in två motioner inför verksamhetsberättelserna den ena från Linköpings PF som ville ha ökad utbildning/ information för partimedlemmarna, både gamla och nya, ett krav som DS ansåg är besvarad i den nya verksamhetsplanen. Den andra motionen kom ifrån Björn Grip som ville att PS ska uttalat ställa sina platser till förfogade och hänvisade till § 19 i stadgarna som menar att PS platser ska betraktas som obesatta och att alla kandidater ska behandlas lika. DS menade att Björn har besvarat sin egna motion och lade till nu på årsmötet att alla ska nominera de kandidater de vill se i PS.

Verksamhetsplanen som helhet ska lägga fokus på att vårda partiet och få det att växa ytterligare ett mål är att vi ska ha 450 betalande medlemmar i distriktet. Röster lyftes för att DS ska lägga mer fokus på Palestina-frågan och barnfattigdomen. I den framtida budgeten kommer mer pengar läggas undan i valfonden.

Den nya styrelsen kommer att bestå av: ordförande: Torbjörn Björlund (omval) ordinarie: Linda Snecker, Monica Ericsson, (omval) Lelle Karlsson, Lisa Strömfelt, Liselotte Bäckström (nyval) Ersättare: Stefan Carlsson, Bernt Schneider (omval) Roger Max (nyval) Revisorer: Monica Lantz, Jens Larsson (omval) ett problem är att vi inte levde upp till vår feministiska målbild med minst femtio procent kvinnor i styrelsen.

Tre uttalanden ska göras om Nordafrika, sjukvården (som även kommer att bli en kampanj nu under våren) och kärnkraften.

Till lunch bjöds en härlig fisksoppa och vi blev underhållna av en lokal stjärna; Matte Liegnell som lyfte taket på Storgården med allsång, sin färgstärka personlighet och ståuppkomik.

/Andreas Wallin, Vänsterpartiet Linköping