Påskuppropet

Vänsterpartiet fanns med och gav stöd till Påskuppropet i måndags, annandag påsk. Torbjörn Björlund höll ett kort tal:

”Vi lever idag i ett kallare och tuffare Sverige tycker jag. Samhällsklimatet är hårdare. Den här utvecklingen har pågått några år men tagit fart de senaste 3-4 åren. Pressen på de sjuka och arbetslösa har blivit hårdare och hårdare. Att sjuka blir utförsäkrade och fråntas sin trygghet gör de inte friskare, tvärtom så blir situationen ofta värre.

Det är ovärdigt ett land som Sverige. Vi är ett rikt land och måste kunna ge alla medborgare ett värdligt liv. Dessutom ska vi komma ihåg att detta inte är ett bidrag. Det är en försäkring som vi alla betalar in till och vi måste kunna lita på att vi kan komma i åtnjutande av den när vi hamnar i kris och behöver den.

Förra mandatperioden när jag jobbade med Arbetsmarknadsutskottet så reste jag runt i landet och pratade med människor om våra samhällsförsäkringar. Redan då var det många som drabbades men det var också många som varnade för att det skule bli värre. Precis det som händer idag. Människor far väldigt illa av att inte kunna känna trygghet när man är sjuk.

Det som orsakar det här är politiska beslut. Beslut som tagits på högsta nivå. Det är också med politiska beslut som vi ska ändra på den här människofientliga situationen.
Vi måste förändra detta och återkomma till en sjukförsäkring som är medmänsklig, rättvisoch solidarisk. det gör vi också genom politiska beslut. Det är också därför t.ex. Påskupproret eller Påskuppropet är så viktigt. Jag uppmanar alla här att fortsätta med arbetet och protesterna för att påverka de besluten. En bred uppslutning av många olika människor och organisationer kan faktiskt påverka de belsut som m åste tas. Beslut som ska leda fram till en sjukförsäkring som ger medborgarna i Sverige rätten att leva ett drägligt liv även om  man drabbas av olycka eller sjukdom. En sjukförsäkring som verkligen är medmänsklig, rättvis och solidarisk. I den kampen behövs alla och vi får aldrig ge upp den kampen.

Tack!”

Torbjörn Björlund