Lucas De Vivos 1 maj-tal

Kamrater.

Jag är glad att idag stå här som nyvald ordförande för vänsterns studentförbund i Norrköping.  Ett förbund som länge saknats i stan och som vi har känt ett behov av, idag kanske mer än någonsin för!

Vänsterns studentförbund kämpar för ett universitet öppet för alla, då vi tror att utbildning är nyckeln till frihet. Allas möjlighet till utbildning är något som måste bli en självklarhet i Sverige, men som idag inte  är en verklighet för alla.

Jag tänker på alla som tvingas avbryta sina studier för att de inte kan få en bostad, något som vi främst har sett i de större universitetsstäderna och som vi än så länge har varit förskonade från i Norrköping tack vare vår bostadsgaranti för studenter, men vi måste slå vakt om denna garanti och sluta göra om billiga hyresrätter till dyra bostadsrätter och bygga billiga bostäder där folk vill och kan bo.

Jag tänker på Jan Björklunds nya gymnasieskola som inte ger högskole behörighet till de praktiska programmen, något som kommer leda till att många stängs ute från universiteten och aldrig får en möjlighet att fördjupa sina kunskaper eller att skola sig om man tröttnar på sitt yrke.

Jag tänker på de många unga som haft problem under sin gymnasietid och som inte längre utan problem kan läsa upp sina betyg på komvux, och de som faktiskt får läsa om sina kurser som hamnar i en andravalsgrupp. Varför ska man förvägras en andra chans i livet?

Jag tänker på ett studiebidrag som inte följer med i inflationen och gör det svårare och svårare att leva ett drägligt liv som student.

Jag tänker på de utländska studenter som inte längre får läsa gratis på de svenska universiteten, vilket tar bort möjligheten för ökad internationalisering och till givande kulturella utbyten!

Jag tänker också på avskaffandet av kår obligatoriet,  en reform som i ett enda slag slog ut hela kåren, och därmed studenternas möjlighet att göra sina röster hörda.

Om Sverige även i framtiden, i en allt mer globaliserad värld, ska kunna konkurrera om jobben så är det inte med låga löner, viket det verkar som om regeringen önskar, utan med kunskap, och ska vi kunna göra det så måste vi ha ett universitet öppet för alla!

Jag vill avsluta med att uppmana alla som läser eller planerar att läsa på universitet, högskola, folkhögskola eller komvux aller någon annan typ av eftergymnasial utbildning att gå med i Vänsterns studentförbund och kämpa för bättre studentvilkor!