Dumpade löner ger ett lågutvecklat samhälle

Stefan Lindborg, föreslagen till förbundsordförande för Ung Vänster.Regeringen har under sin tid vid makten sänkt skatterna med över hundra miljarder. Summan är hisnande, men än mer hisnande är den omfördelning som regeringspolitiken innebär. Vänstern måste på allvar ta upp kampen för Sveriges framtid och jämlikheten, skriver Stefan Lindborg, föreslagen som ny ordförande för Ung vänster.

Sverige håller på att slitas sönder. Regeringens förändringar är varken slumpmässiga eller allmänt ogina, utan de är ett kryddstarkt recept för att skapa ett nytt system där ojämlikheten är själva utgångspunkten. Vänstern har länge förhållit sig till en omvärld där socialdemokratin närmast prenumererat på regeringsmakten. Så ser det inte ut längre, utan vänstern måste kliva in och ta ett större ansvar för arbetarrörelsen och samhällsutvecklingen.

I en schlingmannifierad politisk debatt pratar regeringen om arbetslinjen. Genom lägre löner, och en sänkt a-kassa om man blir arbetslös, säger man sig skapa incitament för människor att jobba mer. Incitamentet för höginkomsttagare ser dock helt annorlunda ut, där handlar det om större jobbskatteavdrag och om skattesubventioner som ska få dem att konsumera mer.

Jobbskatteavdraget ger mer pengar i plånboken för den som har ett jobb. Allra mest får den vars plånbok redan är tjock. Regeringen har under sin tid vid makten sänkt skatterna med över hundra miljarder. Summan i sig är hisnande, men vad som kanske är än mer hisnande är den omfördelning som regeringspolitiken innebär. Den tiondel med högst inkomster är också den inkomstgrupp som i procent har sett sina inkomster öka mest. För den som tjänar lite äts skattesäkningen upp direkt av sådant som höjda avgifter för a-kassan, eller som i Stockholm av chockhöjda avgifter för kollektivtrafik och sjukvård.

Den stora kostnaden märks kanske inte omedelbart i plånboken – däremot i samhällsklimatet, och känns snart på skinnet. Steg för steg slits samhället isär och ojämlikheten byggs in i systemen. Den sänkta a-kassan och slaktade sjukförsäkringen är tillsammans med jobbskatteavdraget ett led i regeringens strategi för att skapa en låglönemarknad. När det knappt går att leva på våra gemensamma försäkringar – i dag är det exempelvis bara några få procent som får ut 80 procent av den tidigare lönen om man blir arbetslös – kommer människor bli tvungna att ta jobb till lägre löner och sämre villkor.

Det är inte bara de som idag är sjuka eller arbetslösa som drabbas, utan i förlängningen kommer konkurrensen om jobben göra att löneutvecklingen för samtliga trycks tillbaka.

Låt oss då prata ut om det här. Som vuxna människor. I motsats till regeringens recept för ett mer ojämlikt samhälle finns det otaliga belägg för att det bästa sättet att bygga utveckling och välstånd är en stark offentlig sektor och en arbetsmarknad med kvalitativa arbeten där löneskillnaderna inte är avgrundsdjupa. Det skulle vara missunnsamt av mig att inte sprida detta vidare, och därför har jag skickat ett exemplar av Kate Picketts och Richard Wilkinsons bok Jämlikhetsanden till Anders Borg. Hoppas det passar bra som semesterläsning nu när sommaren närmar sig.

Vänstern måste ha ett recept för framtidens Sverige som står i direkt motsättning till högerns politiska projekt. Och det receptet stavas jämlikhet. Det handlar om att vi behöver en ekonomisk politik för full sysselsättning, en politik som har som huvudprioritet att bekämpa arbetslösheten. Skattesystemet ska omfördela resurser och inkomster i samhället, mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare men också mellan privat och offentlig konsumtion. Det är orimligt att det i ett land som hela tiden blir rikare alltid finns resurser till att bygga nya köpcentrum, men alltid saknas resurser till reformer som på allvar skulle förbättra välfärden.

I 2010-talets politiska landskap är högern starkare än någonsin tidigare i modern tid. Sverige har förändrats, och ett av resultaten är att vänsterns ansvar för arbetarrörelsen och samhällsutvecklingen är större än vad det har varit tidigare. De politiska utmaningarna är stora, men fortfarande mindre än vår ambition att förändra samhället.

Övertygelsen att ett jämlikare samhälle också är ett bättre samhälle kommer vi aldrig under några omständigheter att överge.

STEFAN LINDBORG

föreslagen till förbundsordförande för Ung Vänster