Vill borgarna lägga ner försörjningsstöd?

Under senaste kommunfullmäktige antogs den rödgröna koalitionens budget för Norrköping. Som ordförande i biståndsutskottet med ansvar för försörjningsstöd (tidigare kallat socialbidrag) förskräcktes jag över de borgerligas förslag på kraftiga besparingar. De borgerliga partierna med Päivi Johansson (M) i spetsen menade på fullt allvar att kommunen under nästa år ska spara 10 miljoner kronor på försörjningsstödet eftersom dom anser att det har ökat för mycket.

Visst är det sant att försörjningsstödet har ökat, det finns flera anledningar till det. Främst är det såklart kapitalismens senaste kris som slår hårt. Det finns också strukturella orsaker som exempelvis den jämförelsevis låga utbildningsnivån i Norrköping. Också regeringens medvetna försämring av A-kassan och sjukförsäkringen har gjort att många som egentligen inte skulle behöva vara på försörjningsstöd har hamnat där.

Nu ligger det dock till så att försörjningsstöd är en lagreglerad rättighet och kommunen kan inte styra över utbetalningarna. Det är inte heller så att Norrköping betalar ut mer i försörjningsstöd per hushåll än andra. Under 2010 var det till och med så att vi betalade ut mindre per hushåll, 7052, än jämförbara kommuner som Linköping, 7604, eller Västerås, 7343. Det är naturligtvis en genomsnittssumma som kan variera beroende på hyra, antal barn, andra inkomster och så vidare. Jag tror dock att alla kan vara överens om att man måste vara en verklig levnadskonstnär för att klara sina månadsutgifter med så lite pengar.

Den enda extra utgift som vi i biståndsutskottet godkänt under den här mandatperioden handlar om att alla ska ha råd med mammografi och cellprovskontroller. Merkostnaden för detta är mycket liten jämfört med det lidande och de kostnader som uppstår vid cancer.

Faktum är att den borgerliga besparingen endast skulle kunna göras genom kraftiga personalnedskärningar. Då skulle 20 handläggare behöva avskedas eftersom det är den enda kostnad som kommunen snabbt kan minska. Det skulle innebära att våra hårt arbetande handläggare skulle få en helt omöjlig arbetssistuation. Det är tveksamt om vi ens skulle kunna följa lagens riktlinjer med såna nedskärningar.

De borgerliga partierna hävdar dessutom i sin budget att man vill satsa mer på att ”ge individuell rådgivning och service, öka rättssäkerheten samt förenkla och säkra handläggningen av ekonomiskt bistånd”. Det är målsättningar som definitivt inte går ihop med förslaget på kraftiga nedskärningar som istället skulle minska möjligheterna till personliga möten och individuellt stöd.

Om de borgerliga partierna har konkreta förslag på hur vi skulle kunna arbeta bättre med försörjningsstöd så är jag naturligtvis beredd att lyssna. Det kan dock inte handla om kraftiga besparingar eller att bryta mot socialtjänstlagen. Vi rödgröna har under den föregående mandatperioden framgångsrikt arbetat med att minska andelen ungdomar med försörjningsstöd. Detta kommer vi att fortsätta med, men vi kommer också att ta oss an den ännu större och viktigare uppgiften att minska barnfattigdomen i Norrköping. Vi i den rödgröna koalitionen vet att det är ett svårt och långsiktigt mål och hoppas att vi kan driva den kampen med politisk enighet istället för att diskutera oseriösa besparingsförslag.

Norrköpingsborna, kontorets anställda och de som behöver samhällets yttersta skyddsnät för att undvika verklig nöd kan skatta sig lyckliga över att de rödgröna och inte alliansen styr i kommunen.

Nicklas Lundström (V)
Ordförande biståndsutskottet