Tack Kerstin!

Det känns självklart sorgligt när en så kunnig och hårt arbetande kamrat som Kerstin Hildebrand lämnar sina uppdrag för Vänsterpartiet. Kerstin avgår av helt personliga skäl och jag har full respekt och förståelse för hennes beslut.
Tack vare att Kerstin meddelat sitt beslut i god tid har partiföreningen nu tid på sig att utse ett nytt kommunalråd. Det kan också ge efterträdaren lite tid att skola in sig. Det känns också bra att Kerstin kommer att fortsätta vara aktiv i Vänsterpartiet så att vi kan dra nytta av hennes politiska erfarenhet och klokskap.

Kerstin har varit kommunalråd i Norrköping under en borgerlig tid där den svenska välfärden angripits av en högerregering och klassklyftorna har ökat. I Norrköping har Vänsterpartiet ingått i en rödgrön kommunledning och gjort vad vi kunnat för att kämpa mot den utvecklingen och för en rättvisare kommun. Vid valet 2010 lyckades vi, mycket tack vare Kerstins ihärdiga arbete, återigen gå emot den nationella trenden och behöll det rödgröna styret i Norrköping.

Trots regeringens angrepp på den kommunala välfärden har Kerstin Hildebrand varje dag arbetat för en solidarisk vänsterpolitik och nått många fragångar. Framförallt har hon tryggat rimliga villkor inom vård och omsorgsverksamheten. Vi har inte infört LOV och har därför inte släppt in vårdkapitalisterna vilket de flesta Norrköpingsbor nog är tacksamma för idag. Vården i Norrköping utsätts inte för nedskärningar för att höja ägarnas vinster och att skattepengarna går till verksamhet och inte till skatteparadis. Dessutom pågår nu ett arbete för att öka mång-falden och valfriheten inom äldreomsorgen tack vare Kerstins arbete.

En annan viktig fråga som Vänsterpartiet fått igenom med Kerstin som kommunalråd är naturligtvis Spårvägen till Navestad som partiet kämpat för väldigt länge. Vänsterpartiet har i den rödgröna koalitionen också stått för ett fortsatt starkt offentligt ägande när det gäller Hyresbostäder, Hamnen och andra resurser som vi Norrköpingsbor äger tillsammans.

Tack Kerstin för ditt engagemang och hårda arbete under de här åren!

/Nicklas Lundström, ordförande
Vänsterpartiet Norrköping