Mer om bemanningsföretagen, av Linda Snecker

Bemanningsföretagen sänker våra löner
.
Vänsterpartiet vill ha en schysst arbetsmarknad med bra anställningsskyddet för alla anställda. Att vara trygg och trivas på sitt jobb är oerhört viktigt. Oavsett var man är anställd ska det finnas bra lön och schyssta villkor. Som arbetsgivare ska man ha tillräckligt med anställd personal för att kunna producera. Som anställd ska man känna sig trygg med sin arbetsgivare. Hot om uppsägning och sänkta löner från arbetsgivarens sida ska inte vara ett sätt att kontrollera personalen.
.
Det ska som arbetsgivare inte vara en möjlighet att sparka sin personal för att sedan anställa dem via ett bemanningsföretag för en lägre lön. En tendens som har ökat är att arbetsgivare använder inhyrd personal, inte längre för att täcka tillfälliga arbetstoppar, utan för att sköta företagets vardagliga arbete. Bemanningsföretagen har blivit ett sätt för arbetsgivare att sänka löner, försämra arbetsvillkoren och inte behöva ta ansvar för sin personal. Som anställd på bemanningsföretag ska man ha lika bra lön och villkor som övriga på arbetsmarknaden. Så ser det inte ut idag. Därför vill Vänsterpartiet förbjuda bemanningsföretag
.
Fram till början av 1990-talet var det förbudet i Sverige att hyra ut arbetskraft, men den borgerliga regeringen ändrade på detta, självklart med protester från Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. För att få fram ett förbud behövs fler saker, bland annat måste Sverige agera på EU-nivå om Bemanningsdirektivet och förtydliga likabehandlingen av inhyrd arbetskraft. Bemanningsföretag ska bland annat inte erkännas som arbetsgivare, vilket direktivet vill.
.
I riksdagen har Vänsterpartiet motionerat om att LAS inte ska kunna kringgås genom att hyra in personal. Det ska vara förbjuder att anlita inhyrd personal när det finns tidigare anställda som har företrädesrätt till återanställning. Det måste bli tydligt att inhyrd personal ska ha samma lön och villkor som om de skulle varit anställda inom företaget de jobbar åt. Den fackliga vetorätten i MBL måste stärkas.
.
På vanlig svenska betyder det här att alla som jobbar inom ett företag ska ha lika lön och lika villkor. Ingen lön ska dumpas för att inhyrd personal kommer till företaget. Ett företag och arbetsgivare ska inte kicka ut någon för att anställda den personen genom ett bemanningsföretag eller ersätta personen med någon annan med lägre lön.
.
För bemanningsföretag behövs inte. För de skapar inte nya jobb. De erbjuder bara personal till arbetsgivare som genom ger dem dåliga lön och ännu sämre villkor.
.
Många argumenterar att bemanningsföretag skapar jobb till ungdomar. Visst, det är många ungdomar som är anställda av bemanningsföretag. Men betyder det att de har fått ett nytt jobb, eller är det snarare så att de får längre lön på ett arbetet som ändå behöver utföras? Ungdomar har lika rätt som alla andra att få en schysst anställning med bra lön. För hur ska man annars bygga sin framtid, få en lägenhet och skaffa barn?
.
Jag kan också se en koppling mellan bemanningsföretagens starka intrång på arbetsmarknaden och ämnet entreprenörskap i gymnasieskolan. Det är nämligen inte en slump. För det finns en stark önskan från politiskt håll att vi alla ska bli stenhårda individualister som först och främst ska bli vår egen lyckas smed och inte se åt någon annan. Att vi ska födas med F-skattesedel. För om vi alla bli entreprenörer och egna företagare, då tvingas vi att sälja vår arbetskraft för billigaste penning. Då kan vi inte organisera oss fackligt. Då kan vi inte få en vettig a-kassa. Då ska vi slåss mot varandra istället för att samarbeta. Då ska vi alla köpa en privat sjukförsäkring istället för att gemensam bidra till en allmän välfärd.
.
Ni ser åt vilket håll mitt resonemang går. Och det är därför bemanningsföretag inte ska finnas. För vi ska inte sälja vår arbetskraft så billigt som möjligt. Det är arbetsköparna som ska betala dyrt för vår kompetens, vilja och bra arbete. Arbetsmarknaden ska vara arbetssäljarnas marknad, inte arbetsköparnas.
Linda Snecker