1 Majfirande 2012

Foto: Juan Peres Leyton

Foto: Juan Perez Leyton

Uppemot 250 personer samlades i Norrköping, och lyssnade bl.a. på partisekreterare Aron Etzler. På grund av ombyggnationen av Hörsalsparken blev det samling i Vasaparken men det blev väldigt trevligt det med. Drivvedsfolket, Dödsstjärnan och alla andra var grymt bra!

Vad handlade då Arons tal om? Jo det tog sin utgångspunkt i hur högern försöker förlöjliga och förtala 1-maj. Aron menade dock övertygande att det helt och hållet kommer sig av att högern är oerhört avundsjuk på arbetarrörelsen. Högerpartierna har ingen egen dag, högerpartierna har ingen egen folkrörelse, och framförallt – högerpartierna har inga idéer och visioner om ett nytt och bättre samhälle. Dom vill på sin höjd sänka skatterna och öka på klyftorna lite, inte bygga ett samhälle där alla har arbete, värdighet och hopp om framtiden. För sånt har inte en borgerlig regering råd med./Nicklas Lundström

Bilden: Aron Etzler   Foto: Per-Åke Andersson

.

Om en läser dagens NT kan en få för sig att det bara var Socialdemokraterna som tågade i årets 1 maj-demonstration i Norrköping. Så var det inte. Vänsterpartiet Norrköping slog faktiskt rekord igår med cirka 230 1 maj-firare. /Linda Snecker

Foto: Juan Perez Leyton
Foto: Nina Torbacke

Efter att ha noga studerat dagens NT kan jag konstatera att det tydligen inte är så intressant med Vänsterpartiet, 1.a maj och demonstrationer. Inte en stavelse i dagens tidning om gårdagens Vänsterpartistiska demonstration! Frågan är varför. Inte kan våra sympatisörer och väljare vara SÅ ointressanta för NT? Eller är det inte alls ”intressant  för allmänheten”? (S)-tågen och mötena var väl beskrivna och till och med Piratpartiets möte refererades.

Vi kommer aldrig att vara nöjda med bevakningen från något politiskt parti, men i det här fallet är det verkligen anmärkningsvärt att det inte finns ens en notis……. /Torbjörn Björlund

Artikel i Folkbladet den 1/5.