Solidaritet med AUF

Ung Vänster, Vänsterns studentförbund, Norrköping Pride och Vänsterpartiet bjöd den 22 juli in till en manifestation i solidaritet med AUF(Arbeidernes Ungdomsfylking), det norska arbetarpartiets ungdomsförbund, för att minnas händelserna i Norge, på Utöya, den 22 juli förra året.

Talare från Ung Vänster var Tobias Holmberg och Saga Janse. Elin Melander talade från Vänsterns studentförbund. Desireé Ljungcrantz talade från Norrköping Pride. Från Vänsterpartiet deltog Linda Snecker, nedan ett kort utdrag ur hennes tal:

”Anders Behring Breiviks hat ledde till att 77 människor dog. 77 oskylda personer dog för att hans hat mot invandrare och mot muslimer blev verklighet. Det kunde lika gärna skett i Sverige. Eller någon annan stans i världen. Nära oss eller långt borta. För Breivik är inte ensam. Han är långt ifrån ensam. Vi ser hatet mot invandrare, mot feminister och mot vänsteraktivister även här hemma i Norrköping. Vi hör det på gatorna, vi ser det i kommunfullmäktige.”

”Vi viker inte en millimeter.Kamrater, feminister, vänner och antirasister. Vi behövs. Tillsammans är vi starka. Tillsammans skapar vi det samhälle som vi vill leva i. Ett samhälle där alla är välkomna. Vi har bestämt oss.”