Jonas Sjöstedt på besök i Valdemarsvik.

Jonas Sjöstedt besökte i i torsdags (30/8) Valdemarsvik på inbjudan av distriktet. Besöket är en del av en större glesbygdsturné som ska utmynna i ett nytt glesbygdsprogram.

Dagen började med information av chefen på tekniska kontoret i Valdemarsvik om två stora saneringsprojekt som kommunen håller på med, ett av dem ett resultat från det gamla garveriet som lades ned på 1960-talet. Höga halter av metallen krom finns i viken, vilket resulterat i bottendöd. Kommunen föregår med gott exempel som tar ansvar för miljöfrågan och åtgärdar viken, om fyra år beräknar man att kromhalterna ska ha sjunkit med 90 %.

Efter informationen åkte gruppen ut med båt för att se på projektet i viken.

På eftermiddagen besöktes det nyrenoverade biblioteket och det gamla garveriet som är omgjort till ungdomsverksamhet. ”Garveriet” påminner om en vanlig fritidsgård med replokal, biljardbord, fik och myshörna – men en trappa upp ryms en enorm skateboardhall med olika ramper som några entusiastiska ungdomar är initiativtagare till.

Dagen avslutades med ett öppet möte i de gamla industrilokalerna som lockade både gamla och nya sympatisörer. En av de saker som det pratades mest om var Vänsterpartiets nya glesbygdspolitik som är under utveckling. För att hela Sverige ska kunna leva måste offentlig service fungera överallt, dessutom skulle satsningar på klimatomställning innebära stora investeringar och därmed arbetstillfällen utanför storstadsområdena.

Se mer om besöket i NT och NT24

/Deniz och Nicklas