artikel

Debattartikel i NT, från Miljögruppen

Satsa på fossilfri kollektivtrafik

Om regeringen verkligen menar allvar borde man anamma en miljöpolitik som har skäl för namnet när det gäller effektivitet och som är energi- och fördelningspolitiskt vettig. Det skriver Jan Warnqvist, Vänsterpartiet Norrköping, miljögruppen.

Utökad kollektivtrafik är det bästa alternativet. Vi befinner oss just nu i en energiomställningsfas, som ställer krav på samhället ur teknisk och ekonomisk synpunkt. Det finns inga goda skäl till att fördröja omställningsförloppet mot en sund användning av förnybar energi och se till att kostnaderna för denna omställning blir vettigt fördelade. IT- och energiminister Anna-Karin Hatt har aviserat att kvotplikt kommer att införas 2014 på förnybara bränslen. Kvotplikten innebär att det ska bestämmas hur stor andel förnybart som ska blandas in i de traditionella drivmedlen bensin och diesel.

Förslaget som sådant innebär också att de förnybara drivmedlen ska beskattas, ännu oklart med vilken skattesats. Hatt menar att drivmedlen inte kommer att bli dyrare, eftersom man avser att sänka motsvarande skattesats för det fossila innehållet. Förslaget innebär att etanolinblandningen i bensin kommer att höjas till tio procent och andelen biodiesel i dieselolja till sju procent.

De föreslagna kvotnivåerna är löjeväckande låga i förhållande till de nämnda nackdelar som förslaget sålunda kan föra med sig. Tekniskt sett kan de flesta bensinbilar tolerera etanolinblandning på 20 procent och toleransen gällande biodiesel är avsevärt högre än de föreslagna sju procent.

Om regeringen verkligen menar allvar borde man anamma en miljöpolitik som har skäl för namnet när det gäller effektivitet och som är energi- och fördelningspolitiskt vettig. Vänsterpartiets förslag är därför att investera i en mer tillgänglig, fossilfri och prisvärd kollektivtrafik, både i städerna men även på landsbygden.

Ett kompletterande sätt vore då att införa krav på 100 procent förnyelsebara bränslen inom den bussdrivna kollektivtrafiken. En sådan bestämmelse skulle stimulera busstillverkarna att snabbare underlätta övergången till fossilfria bränslen och mer grundligt göra det enklare att anpassa övriga fordon via den tekniken, till allas fördel.

Satsning på kollektivtrafiken innebär också att fler får tillgång till fossilfria transportalternativ och får en möjlighet att göra sig oberoende av sin bil. Det är det överlägset bästa alternativet att få ner de miljöfarliga utsläppen utan att kostnaden läggs på de som redan har det allra svårast.

JAN WARNQVIST, Vänsterpartiet Norrköping, miljögruppen

 

Länk till artikeln i NT

Kopiera länk