Nytt från styrelsen

På senaste styrelsemötet beslutade styrelsen, att efter varje möte skriva en sammanfattning av dom diskussioner som förts. Denna sammanfattning kommer att finnas på hemsidan, på sidan ”Studier/Övrigt”-”Styrelsen”-”respektive mötesdatum”.

Syftet är att öka kunskapen för styrelsens arbete och öka insynen i och tillgängligheten av densamma. Sammanfattningarna kommer att skrivas på prov under en tid.

.

Sammanfattning från styrelsemöte, 21 februari 2013.

.

Styrelsen inledde mötet med att diskutera sin egen roll och sitt ansvar i partiföreningen. Hur är vänsterparitet organiserat och hur fungerar demokratin inom partiet? Eftersom sittande styrelse bara arbetat i ca en månad, så är det i nuläget svårt att ha en åsikt om hur den fungerar och vad som behöver förbättras. Styrelsen anser att det hittills fungerat bra. Förslag kommer upp om att efter en tid göra en utvärdering.

Det har kommit in som förslag till styrelsen att inreda en barnhörna. Styrelsen tycker att det är ett bra förslag och beslutar att stödja det. Enligt tidigare beslut finns redan en grupp personer som fått uppdraget. Styrelsen kommer att bjuda in, för att prata om eventuell ommöblering. Hänsyn måste bl.a. tas till Ung Vänster och deras hörna. Styrelsen beslutar att pengar får ansökas när förslag och konkreta kostnadsförslag finns. Det finns redan leksaker och barnmöbler i lokalen, och det finns säkert medlemmar som kan tänka sig att skänka saker. I nuläget är styrelsen angelägen om att spara så mycket pengar som möjligt inför valrörelsen.

Det har också kommit in förslag om att ha öppna styrelsemöten. Det förslaget avslår styrelsen enhälligt. Argumenten mot är bl.a. att partiet inte har det arbetssättet enligt stadgarna, och att det finns risk för väldigt långa och röriga möten. Det kan också bli svårt att föra en bra diskussion om för många personer finns runt bordet, och vissa kan ha svårt att göra sin röst hörd. Medlemmar med specifik kunskap och/eller intresse skall bjudas in när dom så önskar, och vid behov. Medlemmar som vill framföra idéer eller åsikter i en viss fråga, skall välkomnas att delta i styrelsens möten och presentera sina tankar. Alla protokoll skall finnas tillgängliga i en pärm i lokalen, och nytt blir att en sammanfattning av varje styrelsemöte skall finnas på hemsidan.

Mona berättade om hur landsbygdsrådet kom till, och vad dom arbetar med. Styrelsen ger valberedningen i uppdrag att hitta en kamrat att föreslå som ledamot i rådet. Val av ledamot till landsbygdsrådet sker under kommande medlemsmöte, den 13 mars.

Styrelsen beslutar att inte göra några gemensamma nomineringar till distriktsstyrelsen.

Medlemsmötet den 13 mars kommer att ha tema ”Flygplatsen”. Styrelsen kommer att rapportera om sitt arbete. Ekonomin kommer att presenteras. Val av ledamot i landsbygdsrådet skall genomföras.

Lång diskussion förs om dom olika grupperna. Skillnaden mellan arbetsgrupp och sakpolitisk grupp förtydligas. Studiegruppen och cafégruppen är arbetsgrupper, medan den miljöpolitiska, fackliga och kulturpolitiska är sakpolitiska. Beslut som tas: att ha en ansvarig från styrelsen i varje grupp, alternativt en kontaktperson från styrelsen i varje grupp; att varje grupp skall ha en sammankallande; att en verksamhetsplan skall skickas in från varje grupp, till styrelsen; att dom intressepolitiska grupperna skall ha koppling till de kommunala nämnderna för respektive sak; att då pengar behövs skall dessa äskas från styrelsen; att aktiviteter skall samordnas med styrelsens, för att undvika krockar i kalendariet.

Det går åt mycket pengar till fika. Styrelsen diskuterar och åsikterna varierar. Ett dokument för fikarutiner har skrivits, och det är nu godkänt av styrelsen. En basfika skall alltid finnas, bestående av kaffe, te, bröd, smör, pålägg, mjölk. Produkterna skall vara ekologiska och pålägget skall vara vegetariskt. Kaffet skall vara rättvisemärkt. Ansvarig för inköp m.m. är Lucas De Vivo, och i andra hand Nicklas Lundström. Vid behov av fika utöver det som finns i lokalen kontaktar man någon av dom. Det går också bra att handla själv, då för summor under ca 100:-, mot inlämnande av kvitto till kassören så får man tillbaka pengarna.

Fikadokumentet i sin helhet finns här!

AU presenterar ett dokument för partiskatt i Vänsterpartiet, enligt beslutet som togs på kongressen 2012. Dokumentet finns här!

Deniz Tütüncü är vår representant i 8 mars evenemanget. Fr.o.m. fredag finns affisch på Arbetets museum, Deniz hämtar den. Beslut tas att 1000 kronor ges till arrangemanget. Beslut tas att stödköpa 10 biljetter, som delas ut till intresserade medlemmar. Först till kvarn får en biljett.  Vi kan få 8:e marsupplaga av Flamman gratis att dela ut, om vi står för frakten. Deniz ordnar med att beställa tidningar. Beslut tas också att Deniz och Peter fixar med bokbordet på Arbetets Museum.

Angående planering för 1 maj, beslutar styrelsen att boka in samma marschväg som förra året. Styrelsen betonar också att samarbetet med VSF och Ung Vänster är värdefullt och viktigt, och måste fungera bra i år.

AU fick i uppdrag att planera och organisera städningen av lokalen. En diskussion om hur städningen ska fungera föreslås tas under kommande städdag, den 2:e mars.

Styrelsen fick en kort rapport från dom som deltagit i kampanjen ”Prata med väljarna”. Nästa tillfälle blir den 4 april kl. 17., vid Mirum.

Kort rapport kom också från Mona, om vad som är på gång i kommunpolitiken.

Rapport från Ung Vänster om att dom har årsmöte i helgen, och VSF meddelar att dom snart skall ha ett möte och planera terminens aktiviteter.

Nicklas berättar att latinamerikanska gruppen bett att få låna lokalen. Styrelsen beslutar att dom får det, men att man inte får övernatta.

VSF har en ny adjungerad, han heter Mickael Brodacke och fanns närvarande på kvällens möte. Saga Janse satt med som adjungerad från Ung Vänster. Mona Olsson satt med som adjungerad. Kerstin Hildebrand deltog som representant från valberedningen.

Datum för nytt möte sätts till torsdag  21 mars, och Nicklas tackar för bra diskussioner och avslutar mötet.

Sammanfattning, Lottie Broman