”Jobbskatteavdrag betalas av sämre skola”

Nicklas Lundström har en debattartikel i Norrköpings tidningar, måndagen den 30 september.

Här är länk till artikeln i NT.

Här är artikeln:

Jobbskatteavdrag betalas av sämre skola

Resultaten av den medvetna borgerliga nedskärningspolitiken har vi nu sett i snart två mandatperioder. Vi har fått ständigt sämre skolresultat, mindre personal, fler skandaler och allt mindre personal i välfärden. Det skriver Nicklas Lundström (V).

En mycket trött borgerlig regering har nu presenterat sin sista budget där huvudnumret är ytterligare lite sänkt skatt för dem som har jobb. Men hur har regeringen egentligen råd till dessa ständiga skattesänkningar? Sanningen är att pengarna tas ifrån våra barns skola, omsorgen om våra äldre, sjukvården och hela vårt trygghetssystem.

Regeringen kan sänka skatten med hjälp av det ”reformutrymme” som uppstår varje år. Detta mystiska reformutrymme skapas av att vi har en växande ekonomi och ökande skatteintäkter.

Men det beror också på att statens utgifter, främst till vår välfärd, inte får mer pengar i samma takt som ekonomin växer. Till exempel statsbidragen till NicklasLundströmvälfärden, barnbidragen, garantipensionen och studiemedlen följer inte med i tillväxten. För att välfärden ska hänga med tillväxt och inflation krävs det aktiva beslut om att de ska få mer pengar. Och den borgerliga regeringen har i tysthet i stället valt ständiga besparingar på välfärden för att ha råd med sina skattesänkningar.

Men det beror också på att statens utgifter, främst till vår välfärd, inte får mer pengar i samma takt som ekonomin växer. Till exempel statsbidragen till välfärden, barnbidragen, garantipensionen och studiemedlen följer inte med i tillväxten. För att välfärden ska hänga med tillväxt och inflation krävs det aktiva beslut om att de ska få mer pengar. Och den borgerliga regeringen har i tysthet i stället valt ständiga besparingar på välfärden för att ha råd med sina skattesänkningar.

Resultaten av denna medvetna borgerliga nedskärningspolitik har vi nu sett i snart två mandatperioder. Vi har fått ständigt sämre skolresultat, mindre personal, fler skandaler och allt mindre personal i välfärden. Att regeringen dessutom privatiserat stora delar av välfärden gör att det krävs än mer besparingar eftersom att ägarna ska ha en del av pengarna i vinst.

Denna senaste skattesänkning är på hela 15 miljarder kronor och i och med den mildrade statliga skatten särskilt riktad mot verkliga höginkomsttagare. Regeringens egna optimistiska beräkningar säger att detta ska skapa 13 000 nya jobb. Även om det stämmer skulle det kosta över en miljon per jobb. Om pengarna i stället användes i den eftersatta välfärden skulle vi kunna anställa omkring 30 000 lärare och undersköterskor. Den borgerliga regeringen misslyckas alltså både när det gäller ”arbetslinjen” och ”att värna välfärdens kärna”.

Valet om ett år kommer att handla om fler lärare i barnens skola och högre kvalitet på boendet för den som är gammal och sjuk – eller några hundralappar mer i plånboken.

Nicklas Lundström(v) ordförande Vänsterpartiet Norrköping