Mina Timmar, verklig valfrihet i vardagen

Rätten att fritt kunna välja är en mänsklig rättighet. Att varje människa ska ges frihet att styra över sitt eget liv, sin egen kropp, etc. Frihet är att i en svår situation, när man är beroende, inte behöva tvingas att vara kunder på en marknad som man sällan är bekant med.

Äldre människor ska inte behöva skylla sig själva om man valt den bästa äldreomsorgen eller om man gjort ett sämre val och just det företag jag valt lägger ner pga. av vinstmarginalen var för liten.

Äldre ska känna trygghet i tillvaron och få den omsorg de behöver. Det är samhällets ansvar att det finns en äldreomsorg som är tillgänglig, likvärdig och som håller en hög kvalitet. Ett val mellan Carema/Vardaga och Attendo är inte någon särskilt meningsfull valfrihet för kommunens äldre.

Därför inför vi, majoriteten i Norrköping valfrihetsreformen ”Mina Timmar”, en verklig valfrihet i vardagen.

Vi satsar 20 miljoner from 2014. Verklig valfrihet handlar om att det finns så mycket personal och kompetens att de äldre kan påverka sin egen vardag. Då kan de välja när de ska ta en promenad eller stiga upp på morgonen eller varför inte välja att ta en fika i något av våra fina kaféer eller besöka Stadsbiblioteket eller Idrottsparken.  Med Mina Timmar kommer de äldre att i större utsträckning än idag få möjlighet att påverka hemtjänstens insatser.dbIMG_4970

Vi inrättar ett servicetorg. Servicetorget ska vara en centralt belägen lokal, bemannad med olika kategorier som ska informera om vad kommunen kan erbjuda. Här ska det finnas biståndshandläggare, arbetsterapeut, undersköterska och kanske sjuksköterskor. För att kunna få hjälp ska det normalt räcka med ett samtal eller ett besök på Servicetorget.

Det kallar jag för verklig valfrihet i vardagen.

Ricardo Olivares

(från bloggen i NT 23/10 2013)