EU

Artikel i Corren

Deniz Tütüncü och Linda Snecker skriver idag, fredag den 7 februari, i Corren, om Vättern och produktion av skiffergas. Läs på Correns hemsida. Läs texten här nedan:

EU-hot mot Vättern

Kvaliteten på dricksvatten, tillgänglig natur och klimatomställning. Inga argument biter på Alliansen i Bryssel som fortsätter att hjälpa Jas Gripen och frackingindustrin. En industri som vill göra vårt Vättern till en stor gasanläggning i stället för att bevara det unika naturområde vi har i dag. Vänsterpartiet fortsätter att verka för folkhälsan och klimatomställningen.

Utvinning av så kallad skiffergas är en ny metod industrin kommit upp med för att slippa ta tag i en nödvändig klimatomställning. I höstas kom FN:s klimatpanel med ytterligare en rapport som säger att klimatförändringarna är ett resultat av vår livsstil. Det krävs att politiken tar ansvar och leder samhället mot en hållbar värld. Sju år av en borgerlig alliansregering visar att de inte tänker ta det ansvaret, och samma sak gäller i Bryssel.

Fracking som metod är tveksam på flera punkter. Det viktigaste argumentet emot fracking är att det avleder uppmärksamheten från en nödvändig klimatomställning och EU:s energi- och klimatmål. Vi behöver inte nya fossila energikällor, vi behöver EU-politiker som tar ansvar för vår framtid. Politiker som vågar investera i en klimatomställning.

Varken den svenska regeringen eller de borgerliga EU-parlamentarikerna tar tag i frågan om fracking. Efter att miljökonsekvensbeskrivningsdirektivet beslutats om i EU-parlamentet i höstas, gick beslutet vidare i processen. Det senaste budet är att EU-rådet, Kommissionen och rapportören kört över parlamentets beslut att kräva miljökrav för fracking. Det är en katastrof. Men än är inte striden slut.

Att parlamentets beslut blir överkört borde också vara en katastrof för de partier som tror på EU som ett demokratiskt projekt. Miljöorganisationer, lokalpolitiker och medborgare från hela Europa försökte mobilisera inför EU:s omröstning och trots små budgetar vann miljörörelsen. Ändå blev beslutet ignorerat till förmån för de rika lobbyisterna och industrin som vill fortsätta beroendet av fossil energi. Men det är tyst. Inget parti har hittills yttrat sig.

EU:s politik påverkar i allra högsta grad Sverige, Östergötland och Vättern. Vänsterpartiet har i EU-parlamentet röstat mot fracking, i riksdagen lyft frågan om minerallagstiftningen och försvarets skjutövningar. Det kommer vi fortsätta att göra.

Internationella miljöproblem kräver internationella beslut och åtgärder. EU har potential att vara en bra plattform för att föra en bra miljöpolitik.

Vänsterpartiet vill rädda Vättern, för vi måste behålla kvalitén på dricksvattnet, på sommaren kunna bada i vattnet och vandra i skog och mark runt Vättern. Storföretag och industriers pengaintresse får inte förstöra Vättern, därför måste fler EU-kritiker med miljöansvar röstas in i EU. Det får du genom att rösta på Vänsterpartiet.

Linda Snecker, fjärde plats på Vänsterpartiets EU-lista

Deniz Tütüncü, praktikant hos Vänsterpartiet i EU-parlamentet