Rapport från årsmötet och presentation av personerna på kf-listan

Nicklas Lundström skriver om Vänsterpartiet Norrköpings årsmöte 2014, på sin blogg i Norrköpings Tidningar. Här är länk till NT

Här nedan finns hela texten, och i slutet presenteras namnen på listan till Kf. Intill Nicklas presentationer finns även valberedningens presentationer.

V Norrköping har bestämt listor och politik för valåret 2014

I helgen hade Vänsterpartiet i Norrköping sitt årsmöte. Det blev en långt och intressant tillställning. Vänsterpartiet i Norrköping är verkligen på tillväxt, Över 50 medlemmar deltog på mötet och diskussionerna var livaktiga. Mötesordförande var Lars Ohly som tryggt guidade oss genom dagordningen och dessutom hann med att prata en del om kulturpolitik.

Vid såna här tillfällen blir det tydligt att Vänstern är en växande politisk kraft i Sverige, inte bara våra opinionssiffror går upp utan dessutom ansluter sig allt fler till partiet: Fackligt aktiva för att vi har den mest LO-vänliga politiken, miljöaktivister för att vi har de mest klimatsmarta förslagen, feminister för att vi har de konkreta idéerna för jämställdhet, invandrargrupper för att vi har den starkaste integrationspolitiken och många andra för att vi är de enda som säger nej till privatiseringen av välfärden och ja till ett mer jämlikt samhälle.

Det som egentligen var viktigast var att vi fastslog vår valplattform för Norrköping. De frågor som vi kommer att gå till val på att genomföra om man lägger sin röst på oss i kommunen. Dessa kommer i detalj att avslöjas under våren men vi har valt att koncentrera oss på några få områden där vi verkligen tror att vi kan få igenom förändringar som påverkar Norrköpingsnornas vardag. Dessa områdena är utbildningspolitik, arbetslöshet, klimatfrågan och såklart hur vi kan stoppa vinsterna inom välfärden. Det kommer att bli en mycket intressant vår i Norrköpingspolitiken. Få partier kommer att kunna matcha oss i ambitioner och trovärdighet.

Självklart finns det också ett stort intresse för personvalen. Styrelsen har arbetat bra under 2013 och fick fortsatt förtroende, jag fick också det stora ansvaret att fortsätta som ordförande. Tack för det partikamrater! På kommunfullmäktigelistan för 2014-2018 blev det en utmärkt blandning av stabil politisk erfarenhet och nya engagerade kamrater, sju av tolv kommer att göra sin första period i fullmäktige. Det är också kul att vi med största sannolikhet kommer att få in betydligt fler vänsterpartister i kommunfullmäktige. Idag är vi fem + tre ersättare men hur många vi blir efter valet bestämmer ju valrörelsen och väljarna, sju, åtta eller till och med tio? I dagsläget tror jag att vi blir minst åtta ordinarie, våra opinionssiffror är starka och stabila och Vänsterpartiet gör historiskt sett mycket bra valrörelser.

Så till listan. Jag kommer här bara att skriva en mening var om toppnamnen. Ni kommer säkerligen att höra mer av dessa vänsterpartister framöver:

Mona Olsson 51. Mona Olsson -Vårt kommunalråd med högt förtroende i äldreomsorgsfrågor har bland annat fortsatt att ta tillbaka äldreomsorg från privata företag samtidigt som vi satsar på verklig valfrihet för de äldre genom reformen ”mina timmar”.

Valberedningen: Sitter i Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen, är ordförande i Vård- och omsorgsnämnden, är Kommunalråd.  Mona är ansvarstagande, positiv och lösningsfokuserad och gör ett bra jobb som gruppledare. Nomineringarna till förstanamn på listan visar att Mona har stöd i partiföreningen.

nicklasliten22. Nicklas Lundström – Jag tackar partimedlemmarna för förtroendet och kommer att fortsätta driva bland annat barnperspektivet och arbetsmarknadsfrågorna hårt.

1. Valberedningen: Sitter i kommunfullmäktige, är vice ordförande i Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden samt ordförande i Biståndsutskottet. Ordförande i vår partiförening. Han har god politisk och organisatorisk förmåga, är lojal och försöker att alltid se till partiets bästa. Nomineringar till förstanamn på listan visar att även Nicklas har stöd i partiföreningen.

annika3. Annika Kaiser – Arbetar som sjuksköterska och är stark både när det gäller feminism och välfärdsfrågor.

Valberedningen: Har varit med i partiet länge. Trygg, säker politiskt. Känner Annika som ”Sammanhållaren” där hon finns med, strävar efter politisk konsensus. Ny på kf-listan. Ingen parlamentarisk erfarenhet.

Torbjörn liten4. Torbjörn Björlund – En stark profil också på nationell nivå inte minst gällande försvarspolitik, internationella frågor och idrottsfrågor.

Valberedningen: Vänsterpartist sen lång tid tillbaka. Riksdagsledamot sen 2006, tvåa på listan idag. Pålitlig, säker, slitvarg. Brett politisk kunnande. Varit med i kommunalpolitiken tidigare, hälsar honom välkommen tillbaka.

DenizTliten5. Deniz Tütüncü – En mycket driven miljövetare som arbetat för Vänsterpartiets Brysselkontor i snart ett år och kommer att skärpa vår gröna profil rejält.

Valberedningen:   Är ganska ny i V, lång erfarenhet från Ung Vänster. Driver miljöfrågorna, praktik på Vänsterpartiets EU-kontoret. När hon kommer tillbaka i april kommer hon att ha massor med kunskaper med sig.  Bygg och Miljönämnden sen 2010. Ny på kf-listan.

peter6. Peter Butros – En engagerad och drivande vänsterpartist med bred kompetens som ni säkert redan sett debattartiklar av i tidningarna.

Valberedningen: Har politisk bredd i sitt engagemang. Miljöfrågor, utbildningsfrågor. Förbundsordförande för Assyriska ungdomsförbundet, förankrad bland assyr/syrianerna i Norrköping. Ny på kf-listan, nyss invald i Stadsplaneringsnämnden.

Cecilialiten7. Cecilia Ambjörn – en verklig partiveteran med stor erfarenhet och särskilt patos för miljöfrågor.

Valberedningen: Har mycket lång politisk erfarenhet, i kf sen 1994. Och även tidigare. Vi vill ha henne kvar i kf för hon blir vår enda pensionär på kf-listan, med tanke på hur antalet äldre ökar. Annars är miljö- och naturfrågor Cecilias fokus. Vice ordf i Tekniska nämnden.

johanmolinderBild18. Johan Molinder – Arbetar inom kriminalvården vilket säkert kan bidra med nya perspektiv på kommunpolitiken och har gjort ett gott arbete i gymnasienämnden.

Valberedningen: Har brett politiskt intresse och kunnande. Prioriterar särskilt utbildningsfrågor. Suttit i Gymnasienämnden sen 2010, sen i år ordinarie ledamot. Ny på kf-listan.

lottie9. Lottie Broman – Sköter vår hemsida och har särskild kompetens när det gäller människor med psykisk ohälsa.

Valberedningen: Har bred politiskt kunnande och mognad. Särskilt fokus på situationen för psykiskt och socialt utsatta. Vill jobba för deras inkludering i samhället. Ny på kf-listan. Ingen tidigare parlamentarisk erfarenhet.

ricardo10. Ricardo Olivares – En stabil partiveteran vars stabila vänsterengagemang sträcker sig ända tillbaka till Chile.

Valberedningen:  Har mycket lång erfarenhet. Väl känd både i partiet och bland Norrköpingsborna. Bred och kunnig i de flesta politiska frågorna. Pålitlig, slitvarg. Suttit i kf sen valet 2010. I Vård och Omsorgsnämnden sen 2006.

.
1Maijaliten1. Maija Löfgren – En ny förmåga i kommunpolitiken med särskilt engagemang för kulturfrågor.

.
11. Maija Löfgren – En ny förmåga i kommunpolitiken med särskilt engagemang för kulturfrågor.

Valberedningen: Prioriterar kulturens roll i samhället. Värnar om demokratifrågorna både i samhället och internt i partiet. Ny på kf-listan. Inga parlamentariska erfarenheter. Nyss invald i kommunala bolaget Louis de Geer Konsert&Kongress.

tobiasliten212. Tobias Holmberg – Tidigare ordförande i både Ung Vänster Östergötland och Förbundet Unga Rörelsehindrade med särskilt engagemang för bl a funkisfrågor och flyktingpolitik.

Valberedningen: Har lång erfarenhet från UV, varit förbundsordförande i Unga rörelsehindrade. Prioriterar jämställdhetsfrågor, utbildningsfrågor. Ny på kf-listan. Inga parlamentariska erfarenheter.