I Folkbladet om friskoleföretag

Friskolebolaget Academedia tar ut 6200:- i vinst per skolunge och år av våra skattepengar och det sker också i Norrköping. Nicklas Ellehammar Lundström, Annika Kaiser och Emil Broberg skriver i Folkbladet på insändarsidan:

Bara Vänsterpartiet vill stoppa skolans affärslekar

Academedia är ett av landets största friskoleföretag. Förra året gjorde de vinst med 330 miljoner vilket blir i snitt 6200 kr per barn. I Norrköping innebär det att över 800 barn som går i någon av deras skolor i staden ska leverera en vinst på mer än en halv miljon varje år. Det är skattepengar som vi tillsammans har betalat in för att finansiera välfärden, inte till privata företagsvinster. När den svenska skolan krisar och resultaten sjunker blir det allt tydligare att den privatiseringspolitik som drivits i Sverige de senaste 20 åren har misslyckats. Med sjunkande kunskaper hos eleverna behöver inte skolan riskkapitalister som jagar vinster. De pengar som vi har betalat i skatt behövs istälet för att förbättra skolan.

Det är barnen som betalar priset för denna vinstjakt. I privata skolor är lärartätheten lägre. Vi kan också se att när politikerna lekar marknad med skolan så leder det till att skolorna i jakten på vinstgivande elever prioriterar att lägga pengar på reklam och marknadsföring. Detta innebär också mindre resurser till eleverna.

insändareFolkbladetNicklasAnnikaEmil

Finns det då inget att sätta emot denna katastrofala förvandling av skolor till varumärken och förminskningen av elever till kunder? Jo, genom att en gång för alla stoppaföretag från att leka affär med den svenska skolan. Det är enbart Vänsterpartiet som står upp för detat, vi är de enda som kan garantera att en röst på oss är en röst för att få bort vinstintresset från skolan och välfärden.

Det ska inte läggas på enskilda elever och föräldrar att välja ”rätt” skola. Ingen ska tvingas gå i en undermålig skola. Alla skolor ska vara bra, alla elever ska ha rätt till bra utbildning. Det är dags att ta tillbaka skolan från marknaden. Skolan tillhör oss alla – elever, föräldrar, lärare och skattebetalare.

Emil Broberg (V), Styrelseledamot Sveriges kommuner och landsting

Annika Kaiser (V), Kommunfullmäktigekandidat Norrköping