7 skäl för dig att rösta på Vänsterpartiet

7 skäl för dig att rösta på Vänsterpartiet:

1. Nej till EU och euron

Vi är stolta över att vi kämpade på nej-sidan i båda omröstningarna och vi har inte som andra partier svängt i dessa frågor. Farhågorna med EU har besannats, vår arbetsmarknad, försvarspolitik och ekonomiska politik har drivits åt höger av EU. Rösta EU-kritiskt – rösta på Vänsterpartiet.

2. Inga vinster i välfärden

EU har aktivt drivit på för privatiseringar och privata vinster i välfärden. Detta har främst drabbat krisländerna. Men också när det gäller det nya frihandelsavtalet med USA och inom järnvägspolitiken där EU på allvar tycker att Sveriges privatiserade järnvägar är en förebild. Rösta mot privata vinster i välfärden – rösta på Vänsterpartiet.

3. Feminism och kvinnors rättigheter

Sverige har hunnit mycket längre i jämställdhetsarbetet än många andra. Vänsterpartiet driver dessa frågor mycket skickligt och innehar till och med ordförandeposten i utskottet. Det är helt nödvändigt att inte högerextrema och reaktionära krafter tillåts vrida klockan tillbaka. Rösta för Europas kvinnor – rösta på Vänsterpartiet.

4. En seriös miljö och klimatpolitik

Alla våra EU-kandidater är väl insatta och medvetna om klimatfrågans fullständigt avgörande betydelse för vår framtid. Vi vet att det krävs internationella ansträngningar för att minska klimatförändringarnas omfattning. Naturskyddsföreningen rankar Vänsterpartiets politik på klimatområdet som bäst av alla svenska partiers. Rösta för planetens framtid – rösta på Vänsterpartiet.

5. Arbetsrätten

Vänsterpartiet är ytterst tydliga med att den svenska modellen och den svenska arbetsrätten ska gälla. För oss är det glasklart att svenska kollektivavtal och löner ska gälla för alla som arbetar i Sverige. Vi säger nej till lönedumpning och EU:s planer på försämrade arbetsmiljökrav. Rösta för rimliga arbetsvillkor – rösta på Vänsterpartiet.

6. Antirasismen

Rasister, nationalister, homofober och rena nazister mobiliserar i EU-valet. SD är ett av de partier som satsar mest pengar på valkampanjen till EU (även om det verkar gå rätt dåligt för dem). Vänsterpartiet är en garant för en tydlig politik för alla människors lika värde i varje situation. Låt inte parlamentsvalet bli en framgång för extremhögern. Rösta antirasistiskt – rösta på Vänsterpartiet.

7. Besegra Reinfeldt två gånger på ett halvår

Detta val är den enda chans du kommer att få att besegra regeringen Reinfeldt två gånger inom loppet av ett halvår. Se därför till att sänka allianspartierna redan på söndag, det kommer att ge eko hela vägen till riksdagsvalet i september. Högern har styrt i EU-parlamentet alldeles för länge med hård högerpolitik som följd. Rösta bort högern – rösta på Vänsterpartiet.nicklasliten2

/Nicklas Ellehammar Lundström