hbtq

Inför nolltolerans mot homo- och transfobi i välfärden

Debattartikel i Aftonbladet den 31 juli:

Nolltolerans mot homo- och transfobi i välfärden. Företrädare för Vänsterpartiet i riksdagen och landets största kommuner, bland annat Stockholmsvänsterns Ann-Margarethe Livh, skriver i Aftonbladet debatt den 31 juli, om behovet av nolltolerans mot homo- och transfobi i välfärden.

Här nedan är texten:

”Inför nolltolerans mot homofobi i välfärden”

Hbtq-personer söker sig idag till alla delar av välfärden. Man går till vårdcentralen, lämnar ungarna på förskolan och ibland behöver man färdtjänst. Precis som alla andra. Men hbtq-personer bemöts inte alltid som alla andra. Förstår personalen på äldreboendet att kvinnan som alltid kommer på besök är mer än en väninna? Har all skolpersonalen kunskap att möta transfobin i korridorerna när elever utmanar normer runt könsuttryck? Känner sig verkligen alla välkomna på fritidsgården?

Vi ska alla kunna lita på vår välfärd oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Men ska alla mötas med respekt och få omsorg utifrån sina behov krävs kunskap.

Det finns goda exempel. I Kramfors ska man hbtq-certifiera sin gymnasieskola. I Malmö finns en mötesplats för hbtq-ungdomar. I Mariestad vajar regnbågsflaggan i entrén till familjecentralen. Men ofta handlar det om isolerade projekt. Det krävs mer.

Vänsterpartiet har gått före i hbtq-frågorna. Men arbetet är långt ifrån över. I riksdagen kommer vi fortsätta arbetet för att reformera familjepolitiken, säkra hbtq-flyktingars rätt till asyl och stärka transpersoners rättigheter. Men arbetet med hbtq-frågorna kan inte bara bedrivas i riksdagen, kommunfullmäktige kommer behöva vara en minst lika viktig arena.

Vänsterpartiet är idag med och styr flera av Sveriges största kommuner. Efter valet hoppas vi kunna styra än fler.

Som företrädare för Vänsterpartiet i Sveriges tio största kommuner vill vi därför nu avge ett löfte inför kommande mandatperiod:

I vår välfärd ska det råda nolltolerans för homo- och transfobi. I vår välfärd ska alla känna sig välkomna. Vi lovar därför att aktivt arbeta i våra kommuner för att välfärdens personal ska få utbildning i hbtq-kompetens. Alla undersköterskor, lärare och fritidsledare ska kunna bemöta alla vår invånare med respekt och kunskap.

Ett viktigt verktyg är att hbtq-ceritifera verksamheter. Det innebär att man höjer kompetens hos alla personal men också att man synliggör hbtq-frågorna i det dagliga arbetet. Även den unga transpersonen eller flatan ska känna sig trygg att besöka ungdomsmottagningen. På förskolan ska man utgå från att familjer ser olika ut och att en del tjejer drömmer om att en dag få bli prinsar. I skolan ska man aktivt motarbeta homo- & transfobi.

Vi kommer möta behoven av fler mötesplatser för hbtq-personer och förstärka det lokala arbetet med HIV-prevention.

Välfärden är också arbetsplats för många hbtq-personer. Homofobi kan vara lika besvärande som tunga lyft eller dålig luft och därför måste hbtq-frågorna finnas med i det löpande arbetsmiljöarbetet.

Men för oss är också frågan om vinster i välfärden avgörande om vi ska bygga en välfärd för alla. När girigheten får styra välfärden blir det mycket svårare att garantera att det finns ett långsiktigt arbete med hbtq-frågor.

På en förskola där man servera vatten och knäckebröd till barnen för att ägaren ska vinstmaximera kommer man knappast satsa på genuspedagoger. När det hela tiden tillkommer nya aktörer inom hemtjänsten blir det svårare att kontrollera att verksamheten lever upp till våra krav. Och på de privata skolorna har man både färre vuxna och färre behöriga lärare, det försvårar arbete mot homo- och transfobi.

Sverige har förändrats. Det har blivit möjligt för lesbiska att inseminera, tvångssteriliseringar för transsexuella har avskaffats och alltfler städer arrangerar Pride-festivaler. Men Sverige är samtidigt ett land med starka normer runt sexualitet, könsidentitet och könsuttryck. Homo- och transfobin är fortfarande utbredd.

Därför kommer vi inte slå oss till ro. Vi lovar att i våra kommuner ta fighten för en välfärd för alla.
Hans Linde

Riksdagsledamot och talesperson i hbtq-frågor (V)

Ann-Margarethe Livh

Gruppledare (V) Stockholm