Kommunpolitik

Pressmeddelande! Vänsterpartiet går i opposition i Norrköping.

Vänsterpartiet går i opposition i NorrköpingMonajuni2014

Vänsterpartiet går i opposition i Norrköping

Socialdemokraterna har valt att styra kommunen tillsammans med Centerpartiet, Folkpartiet och
Kristdemokraterna istället för med vänstern. Beskedet fick vi av Lars Stjernkvist (S) idag på förmiddagen.

-Vi är djupt besvikna på Socialdemokraterna. En majoritet av Norrköpingsborna röstade för en fortsatt rödgrön majoritet i kommunen, nu riskerar de att få borgerligt politik levererad från Rådhuset istället. Socialdemokraterna hade ett val att styra vänsterut eller högerut och de valde högerut. De motiverade sitt besked med att de vill kunna göra blocköverskridande överenskommelser, något som vi aldrig har uteslutit att ett rödgrönt styre där vi ingår skulle kunna göra, säger Mona Olsson, kommunalråd.

NicklasELjuni

– Vänsterpartiet i Norrköping har gjort en stark valrörelse i Norrköping och är det enda rödgröna parti som går framåt. Därför är med tungt hjärta vi nu går i vänsteropposition och ser ut att lämna över kommunen till ett mycket osäkert mitten-höger styre. En rödblå kommunledning kommer inte att kunna bygga ett bättre Norrköping. Vi kommer nu att inrikta oss på att
driva en tuff och konstruktiv vänsteropposition för våra grundläggande principer – rättvisa, jämlikhet och jämställdhet, avslutar Nicklas Lundström, ordförande i Vänsterpartiet Norrköping.