Feminism

V Norrköping firade Internationella Kvinnodagen

Vänsterpartiet Norrköping deltog som en av huvudarrangörerna i det gemensamma firandet av Internationella Kvinnodagen på Arbetets Museum.

visn8mars
Foto: Peter Butros

Vi fick mycket uppmärksamhet i media, både på nätet och i NT´s papperstidning.

8marsnt
linda8mars
Foto: Peter Butros

Östergötlands riksdagsledamot Linda Snecker höll tal.

Läs nedan:

”Det är nu tolv år sedan den andra pappamånaden infördes. Den andra månaden ökade uttaget med mindre än tio dagar i genomsnitt bland män. I den takt som det går i dag kommer det att ta nära 80 år innan vi uppnår ett jämställt uttag av föräldraförsäkringen. Barnet jag bär i min mage och som kommer komma om lite mindre än två månader kommer vara 80 år innan det i Sverige är en självklarhet att föräldrar delar lika. Ärligt talat blir jag inte så sugen att uppfostra ett barn i en sån ojämställd värld.

Regeringen har ambitioner att vara en feministisk regering. Det är bra och något vi bidragit till – i den budget regeringen lade i höstas var det Vänsterpartiet som drev igenom höjt underhållsstöd för ensamstående, pengar till förlossningsvården och kvinnojourerna, en stor satsning på fler anställda i äldreomsorgen och sänkt skatt för fattigpensionärer.

En regering med ambition att vara feministisk måste också våga ta tag i de strukturella problemen och föräldraförsäkringen spelar en nyckelroll.

Jag firar 8:e mars för att…

Som riksdagens främsta feministiska parti vill vi tillsammans med andra arbeta för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att kvinnor och män ska ges samma möjligheter i arbetslivet, att inkomstklyftorna mellan män och kvinnor ska minska och att alla föräldrar ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Som riksdagsledamot för Vänsterpartiet lovar jag att jag kommer inte nöja med ett jämställt uttag när mitt barn är 80.

Jämställdhet handlar ju om att dela lika. Inte litegrann lika. Utan helt enkelt lika. För det ska bli möjligt krävs ett målmedvetet långsiktigt arbete. Det är dags att dela på föräldraledigheten, det är dags att dela lika. Då duger inte en liten tredje pappamånad, jag är ledsen S och MP, men bättre kan ni!”

Linda Snecker

Pernilla Karlsson höll tal:

pernilla
Foto: Tobias Holmberg

”Idag är det internationella kvinnodagen, och vi är här för att fira. Vi firar framgångar som kvinnorörelsen världen över vunnit hittills, och samlar kraft för att ta oss an nya.

Det är idag ett år sedan vi senast firade 8 mars. Under året som gått har vi kunnat se många feministiska debatter lyftas. Bland annat har mäns våld mot kvinnor ofta varit högt upp på dagordningen, även krav på samtyckeslagstiftning och kvinnors rätt till sina egna kroppar. Vi har under året som gått även sett många exempel på viktiga lokala feministiska framsteg. I Göteborg har man nu i sin budget valt att satsa på ökat stöd till tjej- och kvinnojourer, feministiskt självförsvar i högstadieskolorna och stöd till kvinnors organisering. Den feministiska rörelsen är på frammarsch!

Jämställdheten har inte gått för långt som det ibland påstår. Tvärtom har lönegapet mellan kvinnor och män ökat under de senaste åren. Tvärtom har unga tjejers ohälsa ökat, som en konsekvens av stress, skeva ideal och färre ungdomsmottagningar och färre kuratorer på skolor. Tvärtom har tjejers otrygga anställningar ökat, och därmed har också vår chans att säga ifrån mot sexuella trakasserier på jobbet minskat. Den senaste rapporten från LO visar att nästan var femte ung kvinna har utsatts för sexuella trakasserier på jobbet. Utsattheten är betydligt större bland de som har en tidsbegränsad anställning istället för ett fast jobb.

Vi måste bekämpa sexismen som ligger bakom trakasserierna. De tidsbegränsade anställningarna berövar de anställda makten att påverka sin situation. Ingen ska behöva ”räkna” med sexuella anspelningar eller tafsningar på jobbet, oavsett om det är från kollegor, kunder eller chefer. Rätten till trygga jobb är en feministisk fråga. Det här året ska vi göra till ett historiskt år för feminismen. I år ska vi få igenom de krav som står högt upp på dagordningen men även ta oss an nya utmaningar. För vi nöjer oss inte med en samtyckeslagstiftning – vi slutar inte kämpa förräns mäns våld mot kvinnor upphört. Vi ger oss inte föräns hemarbetet delas lika. Det feministiska självförsvaret är nödvändigt för att vi tjejer ska få ett verktyg till att göra motstånd, men det räcker inte med att vi inför det på skolorna – inte föräns vi har rätten över våra egna kroppar kommer vi sluta slå tillbaka.”

Pernilla Karlsson

8marsåhörare