Kommunpolitik

Blogginlägg av Rodi Ailert

Trendbrott i nämndenRodi Ailert2

Trendbrott i nämnden

Under många år har S,V och Mp avstyrkt nya friskolor i Norrköping. Nu är det bara vänsterpartiet kvar som motståndare till fler friskolor.

På nämnden i går yrkade jag avslag för starten av nya friskolor med ca 480 platser. Motiven är samma som tidigare. Kommunens organisation och ekonomi blir dyrare, friskolor är samhälsekonomiskt slöseri. Nu pekar också många undersökningar på att resultaten till och med blir sämre med många friskolor. Elever till föräldrar med högre utbildning tenderar att samlas i vissa skolor medan elever till föräldrar med lägre utbildning blir kvar i närområdet/kommunala skolor. De goda exemplen och förväntningarna sjunker, resultaten sjunker.

Kommunen får större kostnader bland annat därför att det blir luckor i organisationen lite här och var. Underskott, som inte alltid fort nog går att reparera, uppstår. Dessa  måste täckas med extra ersättning. Så kallade fristående skolor kan då kräva samma ersättning även retroaktivt, vilket ökar totalkostnaden. Dvs samhällsekonomiskt vansinne. Just nu ser vi exempel på detta i domar som går emot både Norrköpings och Örebros kommuner, som givetvis hävdar det orimliga i detta.

Storbolaget Academedia ska enligt kammarrättens dom alltså få mer skattepengar av kommunerna. Ska bli intressant att se var dessa pengar tar vägen. Bolaget går ju redan med vinst!

Det känns ändå bra att vår enda röst i utbildningsnämnden motsvaras av en betydligt större opinion utanför nämnden. Samt att vänsterpartiet har lite större inflytande på riksplanet. Där regeringen och vänsterpartiet arbetar för att starkt begränsa vinsterna i välfärden (skolor, äldreomsorg, personlig assistans och asylboenden).

Rodi Ailert, ledamot Utbildningsnämnden

(19 mars 2015)