Syrien

Artikel i Folkbladet, med Peter Butros.

Folkbladet uppmärksammar 110 årsdagen sedan folkmordet i Seyfo. Vänsterpartiet Norrköpings ordförande Peter Butros intervjuas. Läs texten av Annika Sverker, Folkbladet, här nedan:

Hans gammelmormor överlevde

I dag är det 100 år sedan folkmordet i Seyfo i dåvarande Osmanska riket. Peter Butros, vänsterpartist och assyrier, är själv släkting till en överlevande.

peter2014
Ättling till överlevare. Peter Butros är ordförande för Vänsterpartiet Norrköping och assyrier. Han jobbar för ett minnesmonument av folkmordet i Seyfo 1915.

– Min gammelmormor, som blev 97 år och som dog för några år sedan, berättade ofta för oss hur hon som liten gömdes undan av en familj, för att inte dödas. Jag och resten av familjen finns, för att hon lyckades komma undan säger Peter Butros.

Hans familj har sedan Seyfo tvingats på flykt från Turkiet, Syrien och Libanon innan de kom till Sverige. För Peter Butros, liksom för andra ättlingar till överlevare och offer i Seyfo, är frågan om upprättelse mycket viktig och inte minst ett erkännande från regeringen i Turkiet av folkmordet 1915.

– Detta är viktigt inte minst med tanke på valet i Turkiet i sommar. Ska Turkiet bli ett öppet, tolerant, inkluderande och mångkulturellt samhälle på allvar. är det en förutsättning att landet gör upp med sin egen historia, menar Peter Butros.

Han jobbar aktivt för att den svenska regeringen också ska erkänna folkmordet Seyfo. I Norrköping ser det nu ut som om kommunen upplåter mark åt några organisationer, som i sin tur får bekosta ett Seyfo-monument. På liknande sätt har minnesmonument uppförts i Frankrike, Australien och i Belgien, enligt Peter Butros.

– Ett minnesmonument är viktigt för att vi ska kunna påminna oss om det som har hänt och varför det kunde ske, få en plats att sörja på och för att undvika att det händer igen, säger Peter Butros.

Till minne av folkmordet i Seyfo anordnas i dag en manifestation i Norrköping, som startar vid stadsbiblioteket och går mot Tyska torget. Tiden är klockan 17.

Annika Sverker

(Folkbladet den 24 april 2015)