De äldres välfärd

(V)ill bevara träffpunkterna – på flygplatsens bekostnad

Mona och Peter intervjuade i Norrköpings Tidningar, om vår plan för att rädda träffpunkterna åt Norrköpings äldre.

Vänsterpartiet är det enda partiet som har finansieringen för att fortsätta driva träffpunkterna – genom att sluta skattesubventionera flygplatsen!

(Den 7 maj 2015.)

till Norrköping Tidningar (kan kräva inlogg)

Här är texten i artikeln:

Vänsterpartiet i Norrköping upprörs över att den politiska majoriteten vill avveckla träffpunkterna för äldre.

Den röd-borgerliga kvartetten som styr, bestående av S, KD, C och FP, vill avveckla träffpunkterna där de gamla möts och utövar olika aktiviteter, för att rädda ett underskott i Vård- och omsorgsnämnden på cirka 20 miljoner kronor.

– Vi tycker det är väldigt beklämmande att man som första åtgärd tar bort träffpunkterna. Det är väldigt dåligt. Det beskedet slog ner som en bomb, säger Vänsterpartiet i Norrköpings ordförande Peter Butros.

– Vi har varit tydliga med att vi inte vill avveckla träffpunkterna och lägga ansvaret på frivilliga krafter, säger han.

Vänsterpartiet medverkade förra mandatperioden, då det styrde kommunen tillsammans med MP och S, till ett förslag om att frivilliga organisationer, tillsammans med kommunen, skulle utveckla träffpunkterna.

Vänsterpartiets förslag för att finansiera träffpunkterna är att istället avveckla Norrköpings flygplats.

– Den är en stor budgetpost. Vi prioriterar hellre kärnverksamhet. Kommunen ska inte subventionera chartertrafik med 25 miljoner kronor om året, anser Peter Butros och hans partikamrater.

Även Mona Olsson (V), oppositionsråd och ledamot i Vård- och omsorgsnämnden, framhåller att pengar istället kan sparas genom avveckling av flygplatsen som går med stora underskott.

– Vi har kommit till vägs ände med flygplatsen, majoriteten borde inse det. Man kan lika gärna åka till flygplatsen i Linköping med transferbuss, och det finns flygplatser i Skavsta, Bromma och Arlanda. Det är inte så långt dit, säger hon.

– När jag var ordförande i Vård- och omsorgsnämnden föreslogs att träffpunkterna skulle utvecklas under tre år. Så lång tid tar det att bygga upp relationer med ideella organisationer som ska samverka, säger hon. Mona Olsson nämner exempelvis Seniornet, Senioruniversitetet och olika bildningsförbund som möjliga samverkansparter.

Henrik Johansson, NT.