Feministiska frågor

Norrköpings Tidningar uppmärksammade V’s motion om Feministiskt självförsvar på schemat

Den 27 juli skrev Gun Stenehall på NT att kommunstyrelsen avslagit V-motionen ”Inför feministiskt självförsvar för tjejer i skolan”.

Här är länk till motionen här på sidan.

Här är den skannade artikeln:

NT uppmärksammar V motion om självförsvarskurs 30 juli

I sin ledarkrönika skriver sedan Hans Stigson om ämnet, om än i en lite annorlunda vinkling.  Här är ett utdrag:

”LEDARKRÖNIKA Vänsterpartiets motion om feministiskt självförsvar i grundskolan föll redan innan den nådde till beslut i Norrköpings kommunfullmäktige. En enig kommunstyrelse avslog motionen med motiveringen att införande av självförsvar för enbart flickor skulle vara könsdiskriminerande och därmed bryta mot skollagen.

När det kommer till fysiskt våld i samhället står det illa till med jämställdheten. Män är milt uttryckt kraftigt överrepresenterade, inte minst när det gäller sexuellt relaterat våld. Dessutom tycks situationen vara på väg att försämras. Enligt statistik redovisad av Alexandra Ivanov i Svenska Dagbladet ökade till exempel antalet anmälda våldtäkter med tio procent första halvåret 2016. Fallen av sexuellt ofredande ökade med över 20 procent.”