Budget 2017

Norrköpings Tidningar och Folkbladet har uppmärksammat Vänsterpartiet Norrköpings budget för 2017.

Här är länk till en väldigt bra artikel i Folkbladet, V satsar på billiga bostäder.

Här nedan är länk till artikeln på nt.se Tar från flyg och överskottsmål.

Budgeten i sin helhet kommer inom kort upp på hemsidan.

Nedan är den kopierade texten från Folkbladet:

SATSNING Slut med vinstuttag ur Hyresbostäder och slut med subventionering av flygplatsen. I stället satsar V kommunens pengar på billiga hyresrätter, fler barn i förskolan och feministiskt självförsvar för tjejer på högstadiet.

Det handlar om Vänsterpartiets budget för 2017 i Norrköping. Som en röd tråd genom samtliga förslag går en feministisk hållning, och det finns att jobba på i stan, menar Nicklas Lundström, som sitter i kommunstyrelsen.

– Norrköping är en delad kommun och det håller på att förvärras. Det ser man när det gäller bostäder, arbetslöshet och skolresultat, som blir allt mer uppdelat efter bostadsområden. När det uppstår brister i välfärden drabbar det alltid kvinnor hårdare, säger han.

Satsningarna i budgeten ligger därför bostäder, vård- och omsorg och på barnen.

Vad gäller bostäder kan Vänsterpartiet se att det byggs i stan i dag. Men här finns åsikter:

– Det byggs inte för alla utan bara för höginkomsttagare. I de nya bostadsområdena som växer fram, som Inre hamnen och området kring resecentrum, kommer aldrig någon med låg pension eller arbetslös kunna bo. Det blir ett rikemansreservat, en klassegregation som vi måste få stopp på, säger Nicklas Lundström.

Tanken är att Hyresbostäder ska bygga 2 000 nya lägenheter under fyra år, varav minst en fjärdedel ska ha en hyra på max 1 400 kronor per kvadratmeter och år.

– För en trea på 70 kvadratmeter skulle det innebära en månadshyra på lite drygt 8 000 kronor. Vi ser ju gärna att man kommer lägre än så, men i dag byggs inget alls i det kostnadsläget i kommunen, säger han.

Krav ska även ställas på privata byggherrar som tilldelas mark, att bygga billigare bostäder.

Finansieringen ligger i att kommunen slutar upp att göra vinstuttag ur Hyresbostäder.

– Varje år skickar Hyresbostäder 16,4 miljoner till kommunen. Vi ska sluta med det, säger Nicklas Lundström.

Partiet satsar även pengar på att vidareutbilda undersköterskor inom vård- och omsorgssektorn i kommunen. Här ska personalen få en summa pengar medan de läser till sjuksköterska. Detta är positivt eftersom det dels ger en ny karriärväg för den som vill, dels efterfrågas fler sjuksköterskor.

Anställda inom sektorn ska även erbjudas att träna på arbetstid.

– Det behövs eftersom det blir en allt mer krävande äldreomsorg, säger Nicklas Lundström.

Man vill även, med andra kommuners goda resultat i åtanke, testa sex timmars arbetsdag inom sektorn. Även fler träffpunkter, med fler anställda, satsas det på.

När det kommer till barnen vill Vänsterpartiet ge alla barn rätt att gå i förskolan 30 timmar i veckan, en fördubbling mot dagens 15. Det handlar om barn till exempelvis arbetslösa, sjukskrivna eller nyanlända.

– Det viktiga är att komma in med tidiga insatser. Mycket handlar om språket, att få komma till en pedagogisk verksamhet som förskolan, och inte hamna efter från första början, menar Nicklas Lundström, som dock är väl medveten om förskollärarbristen och att det behövs byggas fler förskolor för att klara av förslaget, som partiet satsar 35 miljoner kronor på:

– Det måste bli mer attraktivt att bli förskollärare. Sedan finns det redan i dag personer i förskolan som inte är utbildade, och även om det inte är målet att anställda dem så får vi göra det om det krävs.

Att konkurrera med löner i dagens läge är svårt, men Vänsterpartiet öppnar gärna för högre löner i kommunen:

– Det kan behövas. Men vi vill inte säga exakt vad pengarna vi satsar ska gå till.

Partiet vill även införa feministiskt självförsvar för tjejer på högstadiet:

– Vi hör mycket om våldtäkter och sexuella övergrepp. För tjejer vill vi införa feministiskt självförsvar och för killarna gäller det att förebygga sexuella övergrepp, så att ingen hamnar i kategorin förövare. Vi satsar på den här utbildningen på högstadiet, eftersom det är tiden när man formas som mest.

Två miljoner kronor per år lägger Vänsterpartiet på detta.

Nicklas Lundström är optimistiskt inför budgetomröstningen i fullmäktige:

– Det här är den klokaste budgeten så därför tänker jag att de röstar för den, säger han.

Vad tycker du, har ni fått något gehör för era förslag sedan förra budgeten?

– Ja, skolan satsar man ju extraresurser i, och så kommer man minska avgifterna för Kulturskolan. Så det finns möjligheter att få igenom förslag. ”Bostäder för alla” skulle jag bli förvånad om man fortsatte ignorera, säger han.

Förutom att sluta subventionera flygplatsen och ta bort vinstuttaget ur Hyresbostäder, har Vänsterpartiet ett lägre överskottsmål än andra partier. Partiet vill i stället använda dessa pengar i förskolan.

av Carolina Nilsson, Folkbladet, den 17 okt 2016

Här nedan är den skannade artikeln från Norrköpings Tidningar den