Kommunfullmäktige

”Så ville partierna använda överskottet”

Norrköpings Tidningar skriver om måndagens kommunfullmäktige och de olika partiernas förslag på hur ”överskottet” bör användas. Vänsterpartiet Norrköping vill använda pengarna till att bygga billiga hyresrätter.

Prenumeranter kan läsa artikeln på nt.se här.

Läs den kopierade texten nedan:

Så ville partierna använda överskottet

De nio partierna i kommunfullmäktige hade många olika förslag om hur överskottet på på 216 miljoner skulle användas när fullmäktige på måndagskvällen beslutade om bokslutet för förra året.

Precis som vanligt inledda kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) debatten. Han pratade om ekonomisk stabilitet, politisk stabilitet och ett rikt kulturliv. Och om skolresultat som måste vändas.

Oppositionens gruppledare fick sedan ta plats i talarstolen utefter partiernas storlek i fullmäktige.
Artikelbild
BILD: Michael Svensson | Sophia Jarl (M) ville höja lärarlönerna.

– I den här debatten är det viktigt att vi plockar fram de delar som inte fungerar, sade oppositionsrådet Sophia Jarl (M) och pratade bland annat om skolresultaten och arbetslösheten.

Moderaterna ville använda 100 miljoner av överskottet till en fond för att höja lärarlönerna, vilket kan förbättra skolresultaten och på sikt minska arbetslösheten, menade Sophia Jarl.

Darko Mamkovic (SD) tyckte visserligen att det var ett bra förslag, men förklarade att han inte vågade stödja det ”i dessa otrygga tider”.

– Var beredda och redo att hantera det oförutsedda – oförutsett för er, men kanske inte för oss Sverigedemokrater, sade han.

Artikelbild
BILD: Michael Svensson | Darko Mamkovic (SD) varnade för det oförutsedda.

Han höll inte alls med om att ekonomin är stabil.
– Verkligheten är att det sparas på samtliga områden, med kanske ett undantag och det är migrationen, sade han.
Artikelbild
BILD: Michael Svensson | Nicklas Lundström (V) ville se billiga hyresrätter.

Han fick genast mothugg med exempel på hur skolan fått extra pengar för att höja kvalitén och på hur antalet platser på äldreboenden nu öka efter tidigare neddragningar.

– Ni lever i nån bubbla. Jag är mer nära medborgarna, blev hans svar.
Artikelbild
BILD: Magnus Andersson | Bengt Cete (MP) ville snabba upp kommunens fastighetsunderhåll-

Miljöpartiet ville halvera Kvartettens avsättning till konjunkturfonden för sämre tider och istället snabba upp fastighetsunderhållet.

– Att inte underhålla sina fastigheter är väldigt dålig ekonomi, sade Bengt Cete (MP).

Vänsterpartiet ville inte lägga några nya pengar alls i konjukturfonden utan använda dem för att skapa billigare lägenheter.

– Det byggs mycket med ändå saknas snart bostäder för de 16 000 personer i kommunen som konkurrerar om billiga hyresrätter, sade Nicklas Lundström.

Feministiskt Initiativ ville använda samma pengar till att höja lönerna för barnskötare och undersköterskor.

– I budgeten kommer vi att visa hur man kan upprätthålla det, sade Sofie Holmin Fridell (Fi).

En del av Kvartettens förslag köptes dock av de andra partier och efter en fyra timmar lång debatt blev det förstås Kvartettens förslag som fick majoritet.

Fakta:
Lite mer om budgetöverskottet
Efter att kommunen bland annat gjort de avsättningar för framtida investeringar som tidigare beslutats blev överskottet 216 miljoner kronor.
Orsaken till en del av överskottet är att kommunen, liksom många andra kommuner, haft svårt att rekrytera bland annat vårdpersonal och lärare.
I den styrande Kvartetten ingår Socialdemokraterna, Folkpartiet, Centern och Kristdemokraterna. Deras beslut innebär bland annat att 50 miljoner läggs som en reserv hos kommunstyrelsen för trygghet, jobb och utbildning, 40 miljoner tillförs konjunkturfonden för sämre tider, 42 miljoner får användas för flyktingsituationen och 700 000 kronor till personalaktiviteter.