Blogginlägg

”Jämlikhet kräver vänsterpolitik” Blogginlägg på nt.se av Nicklas Lundström

Nicklas Lundström skriver på sin blogg på nt.se om socialdemokraterna, om LOV och om jämlikhet.

Läs på nt.se här (kan kräva prenumeration)

Läs texten nedan:

Olle, Lars och Kikki – jämlikhet kräver vänsterpolitik

Den 17 juni skrev de socialdemokratiska kommunalråden Stjernkvist, Johansson och Liljeblad en debattartikel i DN om att samarbeta med högern. I alla flerpartimajoriteter är det nödvändigt att kompromissa med de egna övertygelserna. Vänsterpartiet styrde framgångsrikt Norrköping tillsammans med Socialdemokraterna under 8 år. Det var ett ständigt pragmatiskt givande och tagande.

Men den viktiga frågan är om vad partierna väljer att kompromissa. I Norrköping har Socialdemokraterna ställt sig på högerns sida när det gäller att motsätta sig en begränsning av vinsterna i välfärden. Istället har man valt att privatisera hemtjänsten genom att införa LOV.

Hur vi i framtiden väljer att finansiera och organisera välfärden är den sortens ödesfråga som även Socialdemokrater som jagar majoritet kanske borde fundera kring en extra gång innan man förhandlar bort. Att kostnaderna för välfärden kommer att öka snabbt under de kommande åren är de flesta överens om, liksom att staten, som under den nuvarande regeringen, kommer att behöva skjuta till mer pengar. I grunden är det en positiv utveckling. Vi lever allt längre, sjukvården kan bota och behandla allt fler sjukdomar och i skolan behöver vi lära ut mer avancerad kunskap. Med en rättvis fördelningspolitik kan allt detta uppnås och en hoppfull framtidspolitik förverkligas.

En sådan positiv välfärdspolitik låter sig inte kombineras med fortsatta privatiseringar. Privatiseringarna i Norrköping och överallt annars innebär ju mindre pengar till välfärden och mer till privata vinster. Och när mer skattepengar skjuts till är risken för att de i privatiserade verksamheter bara går till ökade vinster. Den strävan efter jämlikhet som kommunalråden skriver om står också i motsättning till privatiseringar. Dessa innebär att redan rika personer och företag gör sig ännu rikare på skattepengar som borde ha gått till välfärden. Dessutom försämras de anställdas villkor.

S-kommunalråden från Norrköping hävdar att man i införandet av LOV ”fått med samma krav på personalens lika villkor”. Det är inte sant. När LOV införs kommer de privata förtagen kunna ”köpa bort” undersköterskornas rätt att arbeta heltid och ha sammanhållen arbetstid. Två oerhört viktiga rättigheter som S tidigare varit stolta över. Dessutom vet vi att privatisering försämrar de anställdas villkor, genom lägre löner, ökningar av delade turer och deltidsanställningar. Samma sak kommer hända i Norrköping, där majoriteten i samband med införandet av LOV utlovat en något högre ersättning till de privata aktörer som erbjuder rätt till heltid. Dock är ersättningen inte hög nog att stoppa företag på vinstjakt, något kommunal i Norrköping reagerat starkt på.

Det handlar om att undersköterskor av kött och blod som redan sliter hårt med för låga löner får det sämre. I Norrköping har S valt att svika sina vallöften och privatisera trots konsekvenserna. För oss vänsterpartister är det inte ett alternativ, varken i Norrköping eller i Riksdagen. För det är sant som S-debattörerna skriver ”viktigast… är självfallet politikens innehåll. Att vi kan stå för det praktiska resultatet.” Vad man är beredd att kompromissa bort säger mycket om ett partis själ.

Låt oss arbetarrörelsepartier istället tillsammans kämpa för jämlikhet och välfärd. Och för att stoppa privatiseringsexperimentet innan det gått för långt. Här finns ett enormt folkligt och politiskt stöd att bygga en massrörelse på. Den kampen har vi vunnit förut och då byggt ett framgångsrikt Sverige som fungerat för alla, inte bara de rika.

Nicklas Lundström

Blogg nt.se