Anställningsvillkor

Vänsterpartiet Norrköping stöder soparbetarna!

I Stockholm har företaget Reno Norden vunnit upphandlingen om sophämtning med ett mycket lågt bud. Därför ställer man nu krav på lönesänkningar, nyckelinventering och stämmer soparbetarna. Dessa har högst rimligt svarat med att ta strid för sina villkor. Problemet med ständigt billigare upphandlingar blir här uppenbart, konsekvensen är sänkta löner och försämrade arbetsvillkor.

Ska kommuner använda upphandlingar så måste krav på verksamhetsövergång ställas, det innebär att löner och arbetsvillkor följer med till den nya utföraren. För att komma till rätta med det problemen och förhindra liknande skandaler i Norrköping kommer Vänsterpartiet att lägga en motion om verksamhetsövergång till kommunfullmäktige.

Vi kan inte tillåta att lönesänkningar och försämringar används för att höja vinstutdelning i privata bolag. Detta är en ödesfråga för svensk arbetarrörelse och den svenska modellen. Allt stöd till soparbetarna i Stockholm.

Vänsterpartiet Norrköping