Arbetsmarknadspolitik

NT skriver ”V hyllades för idé om 250 nya jobb”

Norrköpings Tidningar uppmärksammade Vänsterpartiet Norrköpings motion om att skapa jobb inom digitala medier och visualisering.

Under kommunfullmäktige måndagen den 26 mars hyllade flera andra partier idén, och sa bl.a. att det var det bästa de hört från Vänsterpartiet. Peter Butros står tillsammans med arbetsgruppen för jobbskapande bakom motionen.

Såhär skriver Peter bl.a. inför sammanträdet i kommunfullmäktige: I Norrköping är arbetslösheten 12%. Över 8000 saknar arbete i vår kommun. I Vänsterpartiet tillsatte vi en arbetsgrupp för att se vad vi kan göra. Vi kunde identifiera 4 olika områden som tillsammans kan ge 1500 nya jobb i Norrköping.
Ikväll tar vi första steget! Då kommer kommunfullmäktige bevilja vår motion om att skapa ett kluster för spelutvecklingsföretag så vi bättre kan ta tillvara på den kunskap som finns i vår kommun – inte minst kring Visualiseringscenter o Campus Norrköping.
För ett par veckor sedan träffade jag Norrköpings enda spelföretag Dimfrost – bestående av 3 talangfulla entusiaster. I en bransch som växer rekordsnabbt o som gett över 4000 jobb i Sverige har vi i Norrköping knappt fått del av det alls. Men med vårt förslag om ett spelkluster ska det bli ändring på det.
Jag hoppas Dimfrost o fler med dem ska trivas i vår stad, få fortsätta vara kreativa o ges möjlighet att växa.
Ikväll blir vi ett steg närmare att göra verklighet av vår jobbpolitik i Norrköping!

Här är länk till motionen!

Såhär såg artikeln i NT ut!