EU-valet 2019

Människor måste gå före marknaden

Debattartikel i Norrköpings Tidningar.
Klimatfrågan är avgörande och Vänstern är nödvändig i kampen mot högerextremismen i EU.

Deniz Butros, tredjenamn till EU-parlamentet och Malin Björk, EU-parlamentariker, skriver idag den 26 april i Norrköpings Tidningar.

Läs artikeln på nt.se här. (kan kräva prenumeration)

Läs hela texten nedan:

Människor måste gå före marknaden

Klimatfrågan är avgörande i vårens EU-val. Den akuta situationen ger oss en unik möjlighet att skapa ett jämlikt samhälle där människor och miljö är viktigare än marknaden.

Bryssel har idag cirka 25 000 lobbyister, många av dem spenderar miljontals euro varje år på lobbyism. Oljejätten Shell Companies spenderade själva 47 miljoner kronor bara under 2017. När företagen har så mycket makt att påverka agendan är det inte konstigt att EU i finanskriser räddar banker men inte människor. Det har lett till ett Europa av ojämlikhet. Ojämlikheten mellan de som har och de som inte har breder ut sig såväl inom länder som mellan länder i Europa. Samma sak ser vi hända i Sverige.

Regeringens attacker på välfärden, med tripplat rut-avdrag, nedmonterad arbetsförmedling och fortsatta vinster i välfärden, drabbar många människor hårt. Ett socialdemokratiskt parti vid makten innebär inte per automatik välfärdspolitik, det har vi fått erfara både här hemma i Norrköping, där majoriteten genomför stora nedskärningar i välfärden, och nu på regeringsnivå. Samma typ av attacker kommer från höger och socialdemokratiska partier i Europa. Attackerna på välfärden och arbetsrätten i många länder är ett allvarligt hot mot både jämlikhet och jämställdhet.

Rasistiska och högerextrema partier vädrar morgonluft och har bytt sin EU-kritiska strategi. Nu mobiliserar de för att ta över Europeiska unionen. Partier som Sverigedemokraterna, Victor Orbans Fidesz och polska Lag och Rättvisa är förutom att vara rasister också antidemokrater, kvinnofientliga och klimatförnekare. Det är partier som vill inskränka fria medier, aborträtten och HBTQ-personers rättigheter. Vänsterns feminism och antirasism är nödvändiga motståndskrafter.

Fler partier försöker låta som oss. Socialdemokraterna talar sig varma för arbetares rättigheter och sociala protokoll i EU, men hemma i Sverige gör man upp med högern och lägger förslag om inskränkt strejkrätt. Miljöpartiet talar om klimathotet. Det är bra att fler lyfter frågan, utsläppen från storföretag och den ekonomiska elitens sätt att leva är det som skapar och förstärker den globala uppvärmningen, då måste man våga stå upp mot dessa grupper. Det gör man inte när man säljer Vattenfalls kolgruvor och expanderar Arlanda.

Klimatet måste räddas, välfärden måste byggas upp och mänskliga rättigheter måste försvaras. På alla dessa fronter finns Vänsterpartiet tillsammans med våra systerpartier runt om i Europa.

Deniz Butros,
tredjenamn till EU-parlamentet, Vänsterpartiet

Malin Björk,
EU-parlamentariker, Vänsterpartiet