EU-valet 2019

EU-valet. EU och lobbyister

Debattartikel av Deniz Butros

EU och lobbyister

Det behövs ett nytt europeiskt samarbete som sätter människor och klimat före marknadsintressen. En verklig motkraft mot de nyliberala och rasistiska krafterna i Europa kommer från vänster. Högern har skapat ett EU där lobbyister styr dagordningen och i finanskriser räddas banker men inte människor. Det har lett till ett Europa av ojämlikhet. Ojämlikheten mellan de som har och de som inte har breder ut sig såväl inom länder som mellan länder i Europa. Regeringens högerpolitik är en förlängning av EUs ekonomiska krav.  Den budget som regeringen nu presenterat ökar klyftorna och många människor kommer att drabbas hårt.

Det är också högerpolitiken som skapat den största ekologiska kris som människan någonsin stått inför. Klimatutsläppen har gjort att jorden redan värmts upp med 1,1 grad och konsekvenserna är tydliga. Det brinner i våra östgötska skogar och förra sommarens bränder är bara ett smakprov på de utmaningar Sverige och världen står inför. Politiken måste läggas om för att rädda klimatet. Det är inte möjligt så länge EU gör sig beroende av fossillobbyister.

Till skillnad från Sverige, där politiker tar inriktningsbeslut och sedan är det myndigheter som sköter detaljstyrningen, beslutar EU-parlamentet varje enskild detalj i varje ny lagstiftning. Det gör att varje EU-parlamentariker riskerar att göra sig beroende av lobbyister. Bryssel har idag cirka 25 000 lobbyister, många av dem spenderar miljontals euro varje år på lobbyism. Oljejätten Shell Companies spenderade själva 47 miljoner kronor bara under 2017, det är dubbelt så mycket som hela Världsnaturfonden WWF spenderade samma år.

Utsläppen från storföretag och den ekonomiska elitens sätt att leva är det som skapar och förstärker den globala uppvärmningen, men det är vi vanligt folk hemma i Norrköping som får betala. Många av oss svenskar tar idag ett stort ansvar för att leva så hållbart som möjligt, det är ett litet steg på vägen. Sverige har länge som land tagit på sig ledartröjan i miljö- och klimatfrågor, nu är det dags att andra länder växlar upp. Vi kommer att driva på för tuffare, bindande klimatmål och regler för hela Europa. Vi föreslår stora förändringar i hur EU hanterar ekonomin, energisystemet och transporterna; inrätta en europeisk klimatinvesteringsbank där länder och företag kan låna till klimatinvesteringar, stoppa klimatskadliga subventioner, fasa ut kolkraften i EU helt till 2030 och öka samordningen och tillgängligheten i tågtrafiken i Europa. Duttandets politik är över.

Enligt FNs klimatpanel har vi tio år på oss att klara ställa om våra samhällen för att klara klimatmålen. Det är bråttom. Vi kan inte vänta på att företagen själva ställer om, vi kan inte sätta vårt hopp till politiker som inte vågar utmana fossillobbyisterna.

Deniz Butros, kandidat till EU-parlamentet