Arbetsförmedlingen

Debattartikel i NT – Ett nedskärningskaos utan dess like

Ta ansvar för er politik C!

Nicklas Lundström skriver i Norrköpings Tidningar idag den 2 december ett svar till Martin Ådahl (C) och fem centerpartister från länet.

”De krav vi nu ställer är enkla och skulle förhindra fortsatt kaos. 1. Mer pengar för att uppnå någon sorts stabilitet nästa år. 2. Arbetsförmedlingen ska ha rimlig närvaro i hela landet. 3. Säkra stödet för funktionshindrade. 4. Ta bort kravet på tvångsprivatisering enligt LOV. 5. Utred konsekvenserna innan ett helt nytt system införs.” skriver Nicklas.

Läs texten till artikeln nedan:

TA ANSVAR FÖR ER POLITIK C!

När Martin Ådahl och fem centerpartister fån länet försöker försvara det kaos som det egna partiet skapat med arbetsförmedlingen, inte minst här i Östergötland, så förtjänar det ett svar. Dessa skriver att det inte är riktigt nöjda med arbetsförmedlingen och att den därför stegvis måste reformeras på ett ordnat sätt. De menar också att det är särskilt viktigt med myndighetens närvaro på landsbygden.

Alltså, någon sorts rim och reson får det väl ändå vara också i politiken. Det är faktiskt rätt galet att dessa centerpartister säger sig stå för den exakta motsatsen till vad Centerpartiet röstat på i riksdagen och faktiskt håller på att genomdriva just nu.

Ni borde ta ansvar för er egen politik. Det var ni som röstade på nedskärningsbudgeten förra året, det var ni som fick igenom detta i januariavtalet, det var ni som lade en tidsplan som var orimlig. Det var ni som budgetförhandlade med regeringen och inte gav myndigheten tillräckliga resurser varken i vårbudgeten eller inför 2020.

De verkliga konsekvenserna av det som centerskribenterna kallar ”stegvisa reformer” har varit ett nedskärningskaos utan dess like i myndighetens historia. Hittills har 132 kontor stängts. I Östergötland har ”reformen” slagit hårt mot landsbygdskommunerna, AF-kontoren i Valdemarsvik, Finspång, Kinda och Åtvidaberg har drabbats. Över 3000 anställda har avskedats eller lämnat hittills, och många fler kommer att påverkas om ni får som ni vill. Resurserna till arbetsmarknadsutbildningar och program har sänkts radikalt vilket drabbar både de arbetslösa, företag som skriker efter arbetskraft och utbildningsföretagen hårt. Kostnaderna för socialbidrag skenar när regeringen nu dumpar arbetslösa som tidigare deltagit i program och utbildningar på kommunerna, ökningen är uppåt 10 %. Personer med funktionsnedsättningar av olika slag har drabbats särskilt hårt när stöd och lönebidrag minskat.

Trots detta kaos och alla personliga tragedier så vill ni i Centerpartiet fortsätta dra ner på arbetsförmedlingen. Det är verklighetsfrånvänt och ansvarslöst. Någon ny privatiserad modell som kan fylla tomrummet enligt era önskemål kommer inte att finnas på plats i kommunerna förrän om flera år. Centerpartiet och regeringen har hittills inte tagit ansvar för hur er ”reform” drabbat landets kommuner och medborgare. Nu ger vi i Vänsterpartiet er en chans att göra det.

De krav vi nu ställer är enkla och skulle förhindra fortsatt kaos. 1. Mer pengar för att uppnå någon sorts stabilitet nästa år. 2. Arbetsförmedlingen ska ha rimlig närvaro i hela landet. 3. Säkra stödet för funktionshindrade. 4. Ta bort kravet på tvångsprivatisering enligt LOV. 5. Utred konsekvenserna INNAN ett helt nytt system införs.
Regeringen har nu börjat backa och bland annat sagt att vissa kontor på landsbygden och bruksorter ska återöppnas. Det är bra, men inte tillräckligt. Om regeringen och Centerpartiet väljer att inte göra mer så kommer Vänsterpartiet föreslå att riksdagen beslutar om misstroende mot arbetsmarknadsminister Eva Nordmark på grund av den katastrofala hantering av Arbetsförmedlingen.
Nicklas Lundström (V), Oppositionsråd Norrköping

Läs artikeln på nt.se här!

Läs den skannade artikeln nedan: